3barr napisał(a):Pytanie mam niedawno zanabylem geometriee bawiłem sie nia na osobowkach a co do driftowozow jaki powinien byc najlepszy kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy..
NFS dał dobry artykuł.
Od siebie napiszę tyle, że, KWSZ zależy od kilku czynników i nie ma tu uniwersalnej zasady która podejdzie do każdego samochodu. Tzn, ogólnie są stosowane dwie skrajne szkoły:
-KWSZ jak największy
-KWSZ jak najmniejszy
Co wybierzesz zależy od Twoich preferencji, czy preferencji kierowcy, a od technicznego punktu widzenia zależy głównie od konstrukcji zwrotnicy czy też całego zawieszenia. Ja przerobiłem obie "szkoły". I jedna i druga ma swoje plusy i minusy.
Przy dużym KWSZ plusem jest to że masz dużą stabilność przy prędkościach 200+, tylko kto lata bokiem przy prędkościach 200+
. Zwiększa się promień odpowiedzialny za prostowanie kół .... i tyle z plusów, reszta to same minusy (duże zmiany w geometrii przy skręcie kół i wymuszony duży negatyw przy kołach na wprost).
Przy małym KWSZ już jest odwrotnie, plusów jest więcej niż minusów i sytuacja wychodzi jak lustrzane odbicie powyższego. Czyli kosztem stabilności w dużych prędkościach, dostajesz mniejsze zmiany w geometrii w funkcji skrętu. Tylko aby zastosować mały KWSZ musisz przerobić zwrotnicę, zrobić ją od nowa, lub zrobić odpowiedni adapter i pod to wszystko oczywiście i wahacz.
Jeszcze z KWSZ sprawa wygląda tak, kiedyś pisałem że najlepszy jest jak jest najbliżej 0 ... młody byłem i głupi, teraz jestem trochę starszy i trochę pogrzebałem różnych wynalazków mocniej niż kiedyś i deczko zmądrzałem (ale do mądrego to mi jeszcze brak spooooro). Otóż KWSZ zawsze jakiś musi być zachowany, bo coś musi znosić siły działające na oponę w zakręcie między innymi. No i sama konstrukcja zawieszenia (nawet jak ktoś zrobi "niebiańskie" zwrotnice CNC) wymuszają jakiś KWSZ. Na wielkość KWSZ ma wpływ odległość sworznia zwrotnicy od osi koła.
A tak dla przykładu, lub jako dobry "TIP" dla posiadaczy e30 coś podpowiem, bo to jest wyjątek i mega dobra rzecz dla posiadaczy e30. Robiąc konwersję w e30 na 5 śrub koło się cofa o 25mm, tyle wynosi różnica w odległości wąsa sworznia zwrotnicy od osi koła pomiędzy zwrotnicami z e36/e46 a ori e30. Tyle samo sworzeń do przodu wypycha zestaw wisefaba do e30 pod ori zawias. Więc stosując ori zwrotnicę z e36+adapter skrętu z allegro i przedłużając odpowiednio wahacz ( i wypychając go do przodu o 25mm) oraz robiąc górną relokację, w małych pieniądzach uzyskać można efekt przybliżony mocno do WF. I dochodzi też sprawa tego typu wtedy że odpada problem z cofaniem magla przy dużych skrętach.
Z tego co wiem, przy innych samochodach takiego prezentu się nie dostanie.
A na maszynce do geometrii to możesz sobie ustawiać, tylko jak nie wiesz co w zawieszeniu odpowiada za co, i jak zmiana jednej wartości wpływa na drugą, jak to się zmienia dynamicznie wszystko, to traktuj to jako pomoc, nie wykładnik. Bo maszyna do geometrii wszystkiego w zawieszeniu nie pokazuje co jest w drifcie właśnie kluczowe
. No chyba że pokazuje kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, promień zataczania, czy promień prostujący koła to pokazuje wszystko chyba