Co to jest X-pipe i co daje?

Stary dział garaż. Tematy archiwalne. Najważniejsze tematy będą na bieżąco przenoszone do nowych działów.

Moderatorzy: drift-rak, e30 owner

Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez DoktorKazdaDiagnoza » 1 lis 2010, o 14:08

Panowie tak jak w temacie, może ktoś jest połapany w zakresie wydechów. Czym jest X-pipe i co dzieki niemu zyskujemy ? :scratch:
DoktorKazdaDiagnoza
Touge Drifter
 
Posty: 563
Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 22:09
Lokalizacja: BMW Świdwin DT

Re: Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez Żołnierz » 1 lis 2010, o 14:39

Avatar użytkownika
Żołnierz
Touge Drifter
 
Posty: 1022
Dołączył(a): 7 lut 2009, o 12:47
Lokalizacja: Żory

Re: Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez DoktorKazdaDiagnoza » 1 lis 2010, o 15:55

Bardzo rzetelna odpowiedz, strasznie mi pomogła. Jak wygląda to już wiem ale nie znalazłem nic konkretnego na temat jego działania
DoktorKazdaDiagnoza
Touge Drifter
 
Posty: 563
Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 22:09
Lokalizacja: BMW Świdwin DT

Re: Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez woytek13 » 1 lis 2010, o 16:10

An X pipe will actually help to scavenge exhaust pulses from one bank as the opposite exhaust pulse passes through the X, thus creating a vacuum effect at the valve, resulting in a cleaner burn in the cylinder. This generally equals added torque and, like the H pipe, a reduction in sound as the sound waves combine in the X pipe.

3 sekundy szukania (ale to z jakiegoś forum więc gwarancji nie ma że to prawda) :grin:
Avatar użytkownika
woytek13
Touge Drifter
 
Posty: 996
Dołączył(a): 6 kwi 2008, o 13:04
Lokalizacja: Fajsławice/Lublin

Re: Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez klx_driftah » 1 lis 2010, o 18:02

a ja myślałem że to polskie forum
Avatar użytkownika
klx_driftah
Touge Drifter
 
Posty: 672
Dołączył(a): 5 kwi 2009, o 11:56
Lokalizacja: Hindenburg

Re: Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez DoktorKazdaDiagnoza » 1 lis 2010, o 18:51

Właśnie. Znam angielski ale do pewnego stopnia ;)

"Rury X rzeczywiście przyczynić się do zmiatania spalin impulsy z jednego banku jako przeciwieństwo impulsów spalin przechodzi przez X, tworząc tym samym efekt próżni w zawór, dzięki czystszego spalania w cylindrze. Zazwyczaj wynosi dodał moment obrotowy i, podobnie jak rury H, obniżenie dźwięku, jak fale dźwiękowe łączą się w przewód X."

Wolałbym jednak, żeby w tym temacie głos zabierały osoby które mają jakieś pojecie o tym ;)
DoktorKazdaDiagnoza
Touge Drifter
 
Posty: 563
Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 22:09
Lokalizacja: BMW Świdwin DT

Re: Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez ADAMAT » 1 lis 2010, o 19:36

tłumacząc to na zrozumiały język, x-pipe stosowanie ma sens w przypadku ssaków , dzięki temu rozwiązaniu polepszamy efekt falowy, to znaczy fala ciśnienia z jednego kanału tworzy podciśnienie w drugim kanale, co zwiększa współczynnik opróżniania spalin, a zarazem podnosi współczynnik napełniania cylindrów mieszanką, bo jest taki moment w którym zawory wydechowe są otwarte w pewnym stopniu razem ze ssącymi, a wywołane podciśnienie w cylindrze powoduje wcześniejsze zasysanie mieszanki,
Avatar użytkownika
ADAMAT
DRIFTER
 
Posty: 635
Dołączył(a): 16 kwi 2009, o 20:05
Lokalizacja: Pleszew

Re: Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez DoktorKazdaDiagnoza » 1 lis 2010, o 19:53

i na co to wpływa? nie jestem mechanikiem. na liczbe kuni, niutów ?
DoktorKazdaDiagnoza
Touge Drifter
 
Posty: 563
Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 22:09
Lokalizacja: BMW Świdwin DT

Re: Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez kudlaty24v » 1 lis 2010, o 23:02

i na co to wpływa? nie jestem mechanikiem. na liczbe kuni, niutów ?

Na jedno i drugie poniewaz obie wartosci sa od siebie zalezne, to od Nm zalezy jaka prace moze wykonac silnik przy danych obrotach...
Pod warunkie ze walki pozwalaja na dzialanie falowego doladowania, wiekszosc seryjnych motorow ma niewielkie pole do popisu
kudlaty24v
Król Ronda
 
Posty: 62
Dołączył(a): 25 sty 2010, o 10:22

Re: Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez nfs » 4 lis 2010, o 19:33

Po ludzku:
X-pipe poprawia niutony na dole.

Dlatego właśnie ostatnio zepsułem wydech w swoim 325 (w innych R6 i V8 popsuć można tak samo) bo miałem przelot od dwóch kolektorów do końcowego, seryjnego tłumika, a teraz wspawałem na końcu dwa oddzielne przeloty. Teraz mam jakby oddzielne układy wydechowe jednej i drugiej trójki cylindrów. Efekt jest taki, że zniknął dół (poniżej 4tys).

Wydech potrzebuje prędkości spalin (często mylone z ciśnieniem zwrotnym) żeby prawidłowo działał czyli poszczególne fale wydechowe zasysały po swoim przejściu kolejną porcję mieszanki przez uchylone jednocześnie zawory dolotowe i wydechowe. Jeśli nie ma prędkości (przez zbyt dużą średnicę rur wydechowych) lub podciśnienia z innych cykli(innych cylindrów) efekt ten zachodzi o wiele słabiej.

Artykuł o ciśnieniu zwrotnym który kiedyś tłumaczyłem na potrzeby civicklubu:

Kod: Zaznacz cały
Ciśnienie zwrotne: Obalamy mit.

I. Wstęp

Jednym z najczęściej mylonych pojęć w teorii wydechów jest ciśnienie zwrotne. Ludzie uwielbiają rozmawiać na forach o ciśnieniu zwrotnym nie mając pojęcia co to jest i jakie są jego konsekwencje. Na pewno wielu z was natkneło się na stwierdzenie: „Hondy potrzebują ciśnienia zwrotnego” w trakcie dyskusji na temat tuningu wydechów. Zdanie to jest wielce niewłaściwym i chybionym pojęciem.

II. Troche podstaw w temacie układów wydechowych.

Twój wydech jest zaprojektowany tak by jak najszybciej i najbardziej efektywnie opróżniać gazy z komory spalania. Gazy te nie są tworzone w jednolitym strumieniu, a pulsami(falami). 4 cylindrowy silnik będzie generował gazy wydechowe w 4 pulsach(falach) na cały swój cykl, 6 cylindrowy ma 6 pulsów itd. Im więcej pulsów tym bardziej płynny przepływ gazów wydechowych. Ciśnienie zwrotne może być z grubsza zdefiniowane jako opór dla przepływu - w tym przypadku, gazów płynących przez układ wydchowy.

III. Ciśnienie zwrotne i prędkość gazów

Niektórzy operują mylnym pojęciem że szerszy układ wydechowy jest bardziej efektywny w opróżnianiu komory spalania niż węższy. Nie jest trudno zaobserwować jak to nieporozumienie powstaje – przez szerszą rurę jest w stanie przepłynąć więcej niż przez węższa. Skoro tak to dlaczego w tuningu układów wydechowych nie panuje zasada „szersza=lepsza”? PRĘDKOŚĆ. Myśle że większość z was choć raz używała węża ogrodowego:-) Jeśli puścimy wodę bez żadnej nasadki na końcu węża, leje się ona powoli. Jeśli jednak przytkamy koniec węża palcem, woda tryska z wyraźnie wiekszą prędkością.

Bystry projektant wydechów wie że musi zbalansować pojemność przepływu i jego prędkość. Gazy wydechowe muszą opuszczać komorę spalania płynąć jak najszybciej – strumień gazów ma być SZYBKI. Przykładowo mamy dwa oddzielne pulsy gazów o jednakowej objętości. Jeden w 2calowej rurze, drugi zaś w 3calowej. Puls(fala) gazów w 2” będzie poruszał się znacznie SZYBCIEJ niż ten w 3”. Układ wydechowy powinnien być możliwie wąski dla jak najszybszego przepływu spalin i jednocześnie jak najszerszy żeby powstawało najmniej ciśnienia zwrotnego. Ciśnienie zwrotne w skrajnych przypadkach może doprowadzić do cofania się strumienia spalin – czego nie chcemy:-) Trik polega na tym żeby mieć rurę wydechową możliwie najwęższą i jednocześnie trzymać się z wartością ciśnienia zwrotnego(przy obrotach na których chcemy uzyskać max KM) blisko zera. Średnicę rur wydechowych najlepiej dobiera się do zakresu obrotów. Mała średnica będzie miała duża prędkość gazów na małych obrotach ale będzie produkować nieakceptowalne wartości ciśnienia zwrotnego na wysokich obrotach. Jeśli więc chcesz dostroić silnik do niższych obrotów jak 2-3000 potrzebujesz węższego układu wydechowego, niż w przypadku strojenia na 8-9000.

Wielu inżynierów próbuje działać w zakresie naturalnych obrotów różnych układów wydechowych tworząc systemy dające efekty jak zmiana średnicy rur „w biegu”. Najbardziej zaawansowanym z nich jest system Ferrari składający się z dwóch linii wydechu rozdzielających się zaraz za głowicą. Na niskich obrotach tylko jeden wydech(linia) jest otwarty aby achować dużą prędkośc gazów. Gdy obroty rosną i zwiększa się objętość gazów otwiera się drugi wydech(linia) aby zminimalizować ciśnienie zwrotne. Przy tych obrotach gazy mają dużą objętość wiec nie traci się także na ich prędkości. BMW i Nissan używają prostszej i mniej efektywnej metody – pojedyńczej drogi wydechu aż do tłumika końcowego. Dopiero w tłumiku końcowym wydech rozdziela się na dwie linie, z których jedna jest zamknięta na niskich obrotach, a otwiera się na wysokich.

IV. Więc jak powstał ten mit?

Często zastanawiałem się jak powstał mit „Hondy potrzebują ciśnienia zwrotnego”. Wydaje mi się że to przez niezrozumienie co dzieje się ze strumieniem gazów gdy zmieniamy średnicę wydechu. Na przykład posiadacz civica decyduje się na zmiane układu wydechowego na 3calowy. Gdy go zainstaluje okazuje się ze stracił sporą część mocy. Więc kombinuję co mogło pójsć nie tak i dochodzi do wniosku że skoro jego nowy, szeroki, układ wydechowy wyeliminował ciśnienie zwrotne, a moc auta zmalała to widocznie potrzebuje ono ciśnienia zwrotnego żeby rozwijać moc. Czego nie wziął pod uwage to że „zabił” prędkość strumiena gazów stosując o wiele za dużą średnicę wydechu. Mogł on wyeliminować ciśnienie zwrotne stosując mnijszą niż 3” średnice rury, jednocześnie zachowując prędkość gazów na odpowiednim poziomie.

V. Więc dlaczego prędkość przepływu jest taka ważna?

Im szybciej puls(fala) gazów się porusza tym lepsze opróżnienie cylindra z gazów w trakcie czasu otwarcia zaworu wydechowego. Szczegóły opróżniania cylindra ze spalin są nieco poza amatorskim charakterem tego artykułu ale ogólnie chodzi o to, że tworzy się strefa podciśnienia za gazami wylatującymi z cylindra. Ta strefa podciśnienia działa jak próżnia i wysysa spaliny z cylindra. Przykładem tego zjawiska może być samochód jadący z dużą prędkością po nieutwardzonej(piaszczystej) drodze. Tworzy się za nim strefa niskiego ciśnienia które podnosi i zasysa kurz lub inne drobiny piachu. Efekt ten jest najlepiej zauważalny na vanach lub hatchbackach(które tworzą najwieksze strefy podciśnienia za sobą) przez co często widzimy na nich napis „brudas!”.

VI. Podsumowanie.

Więc wychodzi na to, że Hondy nie potrzebują ciśnienia zwrotnego, a największej prędkości strumienia gazów przy możliwie najmniejszym ciśnieniu zwrotnym.
Avatar użytkownika
nfs
Touge Drifter
 
Posty: 116
Dołączył(a): 2 maja 2010, o 19:33
Lokalizacja: Pruszków

Re: Co to jest X-pipe i co daje?

Postprzez kudlaty24v » 6 lis 2010, o 02:36

Po mojemu pomyliles doladowanie falowe z doladowaniem dynamicznym, w skrocie za duza pojemnosc mial uklad wydechowy
kudlaty24v
Król Ronda
 
Posty: 62
Dołączył(a): 25 sty 2010, o 10:22


Powrót do Garaż - Archiwum

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron