Elektroniczny sterownik wiatraka chłodnicy

Stary dział garaż. Tematy archiwalne. Najważniejsze tematy będą na bieżąco przenoszone do nowych działów.

Moderatorzy: drift-rak, e30 owner

Elektroniczny sterownik wiatraka chłodnicy

Postprzez sputnik » 2 cze 2008, o 10:12

Witam

Chce z pomocą kolegi z pracy zrobić elektrniczny sterownik wiatraka chłodnicy.

pyt1.
Kiedy powinien włąćzać pierwszy bieg wiatraka?

pyt2
Kiedy powinie włączać drugi bieg wiatraka?

pyt3.
Kiedy powinien wyłączać wiatrak?

Przy okazji myśle ,żeby przy okazji mogł sprawdzać temperature oleju , i najlepiej ,żeby obydiwe temperatury były widoczne na wyświetlaczach.
W sumie mógł by jeszcze sterować dodatkową pompa oleju która pompowała by olej z miski do chłodnicy ?

Macie jakies pomysły co owe urządzenie mogło by jeszcze zawierać i jak najlepiej ,żeby działało? Oczywiście póxniej było by do kupienia w jakiś sensownych pieniądzach.
Świetna sprawa jak ktoś chce sie pozbyć visco :D
Avatar użytkownika
sputnik
Touge Drifter
 
Posty: 438
Dołączył(a): 22 mar 2008, o 15:53
Lokalizacja: Wrocław

Re: Elektroniczny sterownik wiatraka chłodnicy

Postprzez Tommy » 2 cze 2008, o 13:11

Mi w e30 tez siadlo wisko jak sie wiatrak w oryginalnie zamocowana chlodnice wbil... kumpel zrobil to tak, ze zalozyl wiatrak od cc700 (...) + czujnik na 92 stopnie. Okazalo sie, ze gdy bylo ledwo powyzej zera na zewnatrz, to w garazu nie mogli zmusic by temperatura wyszla powyzej 90 stopni (oryginalne wisko jeszcze sie tam powiedzmy kreci), oczywiscie zewnetrzny przelacznik tez jest.

Generalnie "idealna temperatura" - czyli wskazowka na srodku w e30 to okolo 85 stopni.

Teraz, wracajac do sterownika - sadze ze niepotrzebnie sie w to bawisz - temperatura pod maska ma taka inercje, ze system 1/0 starcza i nie dziala jak oscylator. A jesli robisz calosc by dobrze chlodzilo podczas jazdy bokiem to i tak dla bezpieczenstwa lepiej zostawic maksymalny nadmuch.

Im mniej dodatków tym lepiej w aucie. Zobacz czemu wszystkie osobowe auta francuzkie sie tak czesto psuja - przez nadmiar elektroniki... podczas gdy dostawczaki (tez te "na f"), posiadaja totalne minimum i jezdza w miare bezawaryjnie.
Avatar użytkownika
Tommy
DRIFTER
 
Posty: 206
Dołączył(a): 27 gru 2007, o 21:47
Lokalizacja: Kraków

Re: Elektroniczny sterownik wiatraka chłodnicy

Postprzez pankracy » 2 cze 2008, o 14:21

kup czunik temp ori od bmw 316 z wiatrakiem elektrycznym (np. 316 z klimą na 100% ma elektryczny) i podłącz na 1 czujniku + możliwość wrzucenia wiatraka na stałe i bedzie git. Nie rób z tego zaawansowanego systemu chłodzenia jak w nowej becie :)
pankracy
Touge Drifter
 
Posty: 298
Dołączył(a): 26 maja 2008, o 23:24
Lokalizacja: Wrocław

Re: Elektroniczny sterownik wiatraka chłodnicy

Postprzez sputnik » 2 cze 2008, o 14:34

Chciałem ,żeby mnie diodą jakas informowało ,że sie grzeje , bo na budzik sie nie patrzy.
Avatar użytkownika
sputnik
Touge Drifter
 
Posty: 438
Dołączył(a): 22 mar 2008, o 15:53
Lokalizacja: Wrocław

Re: Elektroniczny sterownik wiatraka chłodnicy

Postprzez Pluto » 2 cze 2008, o 23:44

Chciałem ,żeby mnie diodą jakas informowało


znaczy.... wies tuning chcesz zrobic :rotfl:

zart ;)
Avatar użytkownika
Pluto
Touge Drifter
 
Posty: 271
Dołączył(a): 30 mar 2008, o 02:51
Lokalizacja: Łomża

Re: Elektroniczny sterownik wiatraka chłodnicy

Postprzez Bambus » 3 cze 2008, o 00:32

Teraz, wracajac do sterownika - sadze ze niepotrzebnie sie w to bawisz - temperatura pod maska ma taka inercje, ze system 1/0 starcza i nie dziala jak oscylator. A jesli robisz calosc by dobrze chlodzilo podczas jazdy bokiem to i tak dla bezpieczenstwa lepiej zostawic maksymalny nadmuch.

Dokładnie tak jak kolega napisał...im więcej komplikacji tym później więcej problemów.
Ja mam załączanie na termowłącznik wstawiony w rurkę umocowaną w wężu idącym do chłodnicy. Bezstresowo dla mnie sam się załącza przy temp. 92 stopnie i rozłącza gdy temp. spadnie do 87 stopni .
Możesz kupić termowłącznik np. od Forda oksykorta 1,8TD i elektrykę zrób na przekaźniku najlepiej 40A
Podłączenie do prądu:
Termoczujnik na chlodnicy 2-ie nozki : pod jedna podpinasz + z aku, druga laczysz z nozka nr 85 na przekazniku
przekaznik (sa 2 rodzaje na 5 i 4 nozki)
Rozpiska przekaznika na 4 nozki
- 85 : j.w. do czujnika temp z chlodnicy- przewód fi 1,5mm
- 86 : masa - moze byc "-" na aku choc niekoniecznie- przewód fi 1,5mm
- 87 : "+" do zasilania silnika wentylatora - daj gruby kabel bo pobor pradu jest dosc duzy- fi 3mm
- 30 : zasilanie "+" z akumulatora - gruby kabel j.w. fi 3mm
Przy przekazniku na 5 nozek dochodzi jeszcze 87a ktore tutaj bedzie niepotrzebne - mozesz to zaizolowac lub szukac przekaznika na 4 nozki
mozna dac jeszcze bezpiecznik na kablu pradowym - ten do nozki 30 na przekazniku
Ja miałem u siebie tak:
Obrazek
Teraz mam tak bo zawitał na pokład dodatkowy zegar temp. płynu chłodzącego
Obrazek

Chciałem ,żeby mnie diodą jakas informowało ,że sie grzeje , bo na budzik sie nie patrzy.

Ja zawsze obserwuję zegary czy wszystko jest ok, wystarczy kątem oka na chwilę spojrzeć. Tobie też bym tak radził żeby potem nie było lamentu.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Bambus
Touge Drifter
 
Posty: 386
Dołączył(a): 18 lut 2008, o 17:12
Lokalizacja: Kutno


Powrót do Garaż - Archiwum

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości