Skończyłem grubą robotę na a9cad, więc się pochwalę.
Projekt, mój autorski, zawieszenia do e30:
I tak ogólnie opisując co udało mi się osiągnąć:
-Wahacz + adapter poszerza o dychę, przy czym przy zaprojektowanym negatywie koło górą odejdzie około 6cm (Więc spokojnie nie trzeba gtrów i innych paskud zakładać, fenderflares wystarczą spokojnie) Lecz jest to uzależnione także od parametrów felgi (jej szerokość oraz ET).
-Zwiększony o 7cm promień zataczania koła (efekt jak po założeniu 7cm dystansu, zwiększona stabilność na równej nawierzchni, czucie na kierownicy, ale też zwiększona podatność do przenoszenia sił na kierownicę na przykład po zjechaniu jedną stroną z asfaltu).
-Zwiększony o 30cm rozstaw kół (Tyle koła "odejdą" przy gruncie).
-Zwiększone pochylenie sworznia zwrotnicy (nie mylić z wyprzedzeniem sworznia zwrotnicy).
-Zmniejszony KWSZ delikatnie,
-Skręt do 75stopni, (uzależniony od rodzaju felgi - jej szerokości oraz ET)
-Zwiększony promień odpowiedzialny za powrót kół do jazdy na wprost, za szybkość odbijania kierownicy itp
-Zawieszenie przystosowane do konwersji na 5 śrub, więc zniwelowałem różnicę w rozstawie osi (koło centralnie w nadkolu).
Odnośnie kątów, koło przy ustawieniu na wprost ma pochylenie około 6stopni (deko mniej jak po założeniu wahacza z e46) Przy skręcie stoi w pionie. Całość zaprojektowana w taki sposób by zestaw był "bolt-on", czyli odkręcasz stare, przykręcasz nowe, i nie martwisz się o przesuwanie magla czy inne historie z zacinającym się kołem w max skręcie. Jeśli znajdę możliwość frezowania (ogranicza mnie brak możliwości wpuszczenia głów śrub i nakrętek w adapter), będzie możliwość zwężenia adaptera i ugra się 1 - 1,5 cm, (oraz trochę więcej przy rozstawie kół) szerokości mniej i mniejsze pochylenie koła (kosztem kilku stopni wychylenia niestety oraz innego kąta pochylenia koła przy max skręcie).
Oczywiście do tego wszystkiego dochodzi poprawiony, przeniesiony wyżej punkt obrotu masy pojazdu (rollcenter) a także poprawiona zależność między drążkiem kierowniczym a wahaczem (bumpsteer). I oczywiście usunięty efekt Ackermanna.
Zawieszenie wymaga zastosowania amortyzatorów gwintowanych.
Po wypaleniu tego zestawu, przyjdzie czas na zrobienie zestawu pod fabrycznÄ… lagÄ™ e30 na 4x100 oraz zestawu mniej ingerujÄ…cego w wyglÄ…d pojazdu ( setup streetfriendly Emotikon smile ).
Opracowanie tego zajęło mi jakieś 50 godzin rysowania, liczenia zmieniania wszystkiego po pięć razy żeby było dokładnie i jak najlepiej potrafię na dzień dzisiejszy.
W międzyczasie przygotowałem także sobie drugą wersję ręcznego:
W porównaniu do poprzedniego jest węższy o 3cm, delikatnie krótszy, ma zmienione delikatnie przełożenie dźwigni więc będzie brał agresywniej i mniej siły będzie trzeba użyć do zablokowania kół. I sama dźwignia jest również palona z blachy a nie w całości z rurki jak w poprzednim. Doszła zmiana grubości materiału i zastosowałem otwory ulgowe (czego nie widać na rysunku) więc i waga spadła znacznie w porównaniu do poprzednika (poprzednik 2,5kg z żeliwną czeską pompą na gotowo, teraźniejszy nie więcej jak 2kg). Oraz przygotowałem także rozstaw otworów pod pompy typu Willwood i pochodne, aby rozszerzyć wybór pomp między markami oraz średnicami tłoczków. Czyli ogólnie ładniejszy i lepszy
W razie pytań pisać, pomogę, czy to przy obsłudze a9cad, czy przy zaprojektowaniu potrzebnej części czy zespołu współpracujących części.