klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Wybór i przygotowanie nadwozia oraz wnętrza pojazdu od strony technicznej, i stylistycznej.

klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Postprzez szuger » 13 lis 2014, o 20:24

Witam was.

chciałem zacząć mam nadzieję ciekawy wątek. na temat najsłabszego punktu w klatkach samochodowych.
raczej jako lużna dywagacja na temat. bo mogę być w błędzie


Pytanie czy siÄ™ ze mnÄ… zgodzicie??

Ale oglądając różnego rodzaju fotorelacje, filmy, materiały z zawodów i budowania projektów.

Rzuca mi się w oczy że, większość klatek nie ma praktycznie żadnego wzmocnienie które chroniłoby stopy kierowcy (pasażera z przodu).

pionowe rury które idą do podłogi (przy grodzi silnika) na poziomie podłogi nie są ze sobą połączone (tak jak to czyni rura na wysokości deski rozdzielczej)

Wiem że stanowi to techniczny problem, Trudność , bo tam idą pedały i po drodze jest silnik skrzynia albo sprzęgło.

Uważam że jest to miejsce relatywnie najsłabsze (bazujące na sztywności oryginalnej podłogi). I w porównaniu do sztywności reszty klatki z jej stężeniami i zastrzałami. jest raczej najsłabsze.




Chciałbym kiedyś zrobić klatkę w moim aucie i przeznaczyć je tylko do zabawy. Ale nie wyobrażałbym sobie tego bez wzmocnienia wspomnianego miejsca.

Z jakimś skręcanym elementem między podłużnicami. co by można było silnik, skrzynie, sprzęgło wydobyć.



Tak na chłodno co Myślicie .

pozdrawiam
Kamil
szuger
Król Ronda
 
Posty: 70
Dołączył(a): 24 sty 2008, o 15:45

Re: klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Postprzez e30 owner » 13 lis 2014, o 21:07

Żeby wzmocnienie zadziałało nie może mieć zagięć jakiś ostrych. A żeby minąć tunel musisz wykonać 4 gięcia 90st. Więc nawet gdy wstawisz taką rurę, pognie się ona przy uderzeniu. Chyba technicznie nie jest możliwe wykonanie takiego wzmocnienia więc się go nie wykonuje.

W cyklach wyścigów gdzie startuje tylko kierowca w samochodzie, jest wstawiana rura łącząca kielich po stronie kierowcy z stopą klatki przy słupku A od strony "pasażera". Więc jakoś jest (a raczej było) praktykowane zwiększenie bezpieczeństwa w tej strefie.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Postprzez szuger » 15 lis 2014, o 18:05

ale przy dzwonie przodem to, koło wchodzi jak w masło niestety.

czasem na filmach z rajdów WRC widać jak to się składa w tym miejscu. pomimo tlatki.

np. uderzenie w stopy kierowcy, w bok auta...
szuger
Król Ronda
 
Posty: 70
Dołączył(a): 24 sty 2008, o 15:45

Re: klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Postprzez e30 owner » 15 lis 2014, o 18:39

Tak, ale tego nie przeskoczysz. Tęgie głowy projektują takie klatki, z ogromnym zapleczem maszynowym, gdyby dało się coś wymodzić już dawno by było wymodzone. Poza tym strzał w bok i połamane nogi to najmniejszy problem, gorsze są obrażenia wewnętrzne. Jeśli jakiś kierowca ginie to właśnie z tego powodu. A to dlatego że ciało jest bardzo blisko słupka B. 90% wypadków śmiertelnych w rajdach jest od strzałów w bok. Najgłośniejszy w polsce taki przypadek to wypadek ś.p. Bublewicza. Strzał bokiem, połamana miednica nogi itp. A zmarł z powodu wylewów i utraty krwi jeśli dobrze pamiętam. Za późno udzielono kierowcy pomocy niestety. I niby rajdówka klasy WRC (na tamte czasy), homologacje, kubły, pasy itd. A jednak. Obrażeń nie unikniesz, taki sport.

Choć z drugiej strony jakby wstawić taką rurę jak sugerujesz, giętą żeby minęła tunel, to będzie jeszcze gorzej, nie przewidzisz jak ona się zegnie przy strzale. A zegnie się na pewno, i nie wiesz czy połamie pilotowi nogi, czy wbije mu się w wątrobę. I to przy strzale być może nawet słabszym niż widziałeś na filmach z dzwonów różnorakich.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Postprzez Ban0ff » 17 lis 2014, o 13:21

Mozna zrobic to troszke inaczej, ja zrobilem u siebie wzmocnienie progu, zeby podloga za szybko sie nie poddala w okolicach foteli.
Stopy sa przyspawane do progow i tunelu, pod tunelem jest dokrecana 3 rurka lekko wygieta robiaca dodatkowo za funkcje lapy skrzyni.
Taki sam element mozna wykonac z przodu, gieta rura pod skrzynia podda sie raczej w dol.

Obrazek
Avatar użytkownika
Ban0ff
Touge Drifter
 
Posty: 399
Dołączył(a): 15 sty 2009, o 17:50
Lokalizacja: Jarosław

Re: klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Postprzez szuger » 18 lis 2014, o 08:39

Ban off

Czyli jednak:D

tylko faktycznie trzeba by pomyśleć o kształcie, żeby było wiadomo mniej więcej jak to by się gieło.

to chyba w ogóle temat indywidualny do każdego modelu.

ale taka rura pod stopami taki banan lekko do przodu i w dół. o ile tylko miejsca starczy.

Tylko miejsce skręcania elementów musiało by być zrobione mega dobrze i mocno. i dobre śruby!
szuger
Król Ronda
 
Posty: 70
Dołączył(a): 24 sty 2008, o 15:45

Re: klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Postprzez porsche1689 » 18 lis 2014, o 12:50

W środku będzie ciężko zrobić żeby nie przeszkadzało i dobrze działało :/ Ja myślałem nad 2 rozwiązaniami: jeden to wzmocnienie podłogi pomiędzy słupkami A, a drugie to (ze względu na moją konstrukcję klatki) pod silnikiem/skrzynią łączącą klatkę idącą do przodu. PS. jest jeszcze rozwiązanie z wzmocnieniami drzwi typ NASCAR.
porsche1689
Amator
 
Posty: 11
Dołączył(a): 25 sie 2012, o 23:26
Lokalizacja: wrocław

Re: klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Postprzez Pietrek.L » 3 gru 2014, o 12:24

Ostatnio edytowano 3 lip 2016, o 16:11 przez Pietrek.L, Å‚Ä…cznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Pietrek.L
Touge Drifter
 
Posty: 393
Dołączył(a): 28 sie 2011, o 15:54
Lokalizacja: Mordor (W-ch) / Opole

Re: klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Postprzez e30 owner » 3 gru 2014, o 17:29

Wow, ta klata z WRC dobry patent ma z tym krzyżem. Jednak się myliłem i konstruktorzy "coś" jednak wymyślili :) Ale w każdym przypadku jest jedna rzecz wspólna. Mianowicie wstawienie takiego wzmocnienia poprzecznego słupków A możliwe jest dzięki cofniętemu fotelowi i pedaliery :) Więc jeśli ktoś ma fabryczne serwo i pedalierę mocowaną do grodzi to jednak nie ma szans żeby wstawić krzyż czy prostą rurę raczej.

Ten krzyż na mnie zrobił wrażenie, nie powiem, łączy stopki słupków A z kielichami - przechodząc przez gródź.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: klatka , najsłabszy punkt!!?? dywagacja.

Postprzez szuger » 5 gru 2014, o 11:53

Dokładnie !!

to jest To.

Czyli da siÄ™:D

Myślę że to bardzo istotny element często brakujący i pomijany.
szuger
Król Ronda
 
Posty: 70
Dołączył(a): 24 sty 2008, o 15:45


Powrót do Nadwozie i wnętrze pojazdu

Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości