Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Wybór i przygotowanie nadwozia oraz wnętrza pojazdu od strony technicznej, i stylistycznej.

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez emikyton » 4 lut 2014, o 17:09

coeldrift napisał(a):I dlatego ja cały czas pytam jaki sens ma cofanie silnika ;-)


Bo samochód po cofnięciu silnika na używanej 16" odpycha się tak jak na nowej 17 przed tą operacją ;)
Avatar użytkownika
emikyton
Touge Drifter
 
Posty: 546
Dołączył(a): 20 mar 2008, o 21:10
Lokalizacja: Janów Lubelski

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez BartTransAm » 4 lut 2014, o 17:41

Witam. Świetny temat . Mi jako świeżakowi zglebiającemu temat masy w aucie do driftu napewno sie przyda ;)
Zatem mam pytanie:
1: Jak poprawić trakcje tyłu w ciężkim aucie ( 1600kg). Rozklad masy ok 60% przód/ 40%tyl. Zawieszenie zależne ( sztywny most) . Auto ma sporo momentu (500 Nm) i efekt jest taki że na suchym jest jak na śniegu :grin: opony drogowe tyl:255/40/17 .

2: Na co najbardziej wplywa masa auta w driftingu? Wiadomo że mniej to więcej w moto sporcie, ale konkretnie chodzi mi o drifting. Pytam bo mam cieżkie auto i wszystko co można zrobić z tą wagą to zejść do 1450 kg...

Pozdr.
BartTransAm
Clutch Burner
 
Posty: 29
Dołączył(a): 3 paź 2012, o 14:11
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez drift-rak » 4 lut 2014, o 19:02

emikyton napisał(a):
coeldrift napisał(a):I dlatego ja cały czas pytam jaki sens ma cofanie silnika ;-)


Bo samochód po cofnięciu silnika na używanej 16" odpycha się tak jak na nowej 17 przed tą operacją ;)


odpycha..ale co dalej? nie uwierze ze na tej 16" uzywanej masz taka sama kontrole podczas driftu jak na tej nowej tylko cofajac silnik. mam na mysli tu trzymanie boczne itd bo walkowane bylo wiele razy tu na forum a i sam mialem okazje porownac na swoim aucie
Avatar użytkownika
drift-rak
DRIFTER
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 3 lut 2011, o 20:32
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez emikyton » 4 lut 2014, o 20:00

Nie jestem w stanie tego powiedzieć, nie mam na tyle doświadczenia oraz za dużo zmiennych między samochodami którymi jeździłem, ale wiem to że "taniej" jeździ się samochodem z cofniętym motorem.
Avatar użytkownika
emikyton
Touge Drifter
 
Posty: 546
Dołączył(a): 20 mar 2008, o 21:10
Lokalizacja: Janów Lubelski

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez drift-rak » 5 lut 2014, o 10:23

emikyton napisał(a):Nie jestem w stanie tego powiedzieć, nie mam na tyle doświadczenia oraz za dużo zmiennych między samochodami którymi jeździłem, ale wiem to że "taniej" jeździ się samochodem z cofniętym motorem.


a mi sie wydaje ze czolówka cofajac motory nie ma na mysli tanszej jazdy bo nadal widac kulajace sie po parku maszyn 18" federale a nie zimowe uzywane 16" i moim zdaniem wlasnie bledem jest jazda takim autem na kiepskich oponach i to wlasnie wtedy cofanie motoru wychodzi bokiem. zamiast byc szybkie i agresywne staje sie nieprzewidywalne
Avatar użytkownika
drift-rak
DRIFTER
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 3 lut 2011, o 20:32
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez Zell » 6 lut 2014, o 15:50

drift-rak napisał(a):
emikyton napisał(a):Nie jestem w stanie tego powiedzieć, nie mam na tyle doświadczenia oraz za dużo zmiennych między samochodami którymi jeździłem, ale wiem to że "taniej" jeździ się samochodem z cofniętym motorem.


a mi sie wydaje ze czolówka cofajac motory nie ma na mysli tanszej jazdy bo nadal widac kulajace sie po parku maszyn 18" federale a nie zimowe uzywane 16" i moim zdaniem wlasnie bledem jest jazda takim autem na kiepskich oponach i to wlasnie wtedy cofanie motoru wychodzi bokiem. zamiast byc szybkie i agresywne staje sie nieprzewidywalne


Tutaj raczej chodzi o transfer masy przód-tył, jak silnik jest cofnięty to tył jest zawsze lepiej dociążony (niż gdy silnik był bardziej z przodu) i tym samym lepiej się odpycha. Tyle w teorii, do praktyki nie wiem bo nie jeździłem czymś takim.
Avatar użytkownika
Zell
Touge Drifter
 
Posty: 152
Dołączył(a): 23 cze 2008, o 12:20

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez Hachi » 21 lut 2014, o 17:28

Nie od dziś też wiadomo że im bardziej masa między osiami tym lepiej samochód reaguje na ruch kierownicą.

Wiadomo ustawieniami można wiele zdziałać ale są rzeczy których ustawienia nie przeskoczą.

Popularnym trendem w związku z przyczepnością kół jest zmiana wysokości przod vs tył samochodu oraz geometrii zawieszenia czyli zmiany dotyczące przemieszczania się masy na koła wraz z dodawaniem gazu czy hamowaniem.

Moim zdaniem kilka dobrze przemyślanych ustawień(poczynając od ustawień wysokości, geometri zawieszeń przód tył<już nie wchodzę w kwestię regulacji tłumienia amortyzatorów czy twardości sprężyn>, rozmiarów opon profili, wielkości felg oraz ich ET) może z powodzeniem sprawić że samochód z silnikiem w seryjnym miejscu będzie równie konkurencyjny co samochód z silnikiem sporo cofniętym do środka auta. Oczywiście nie popadając w skrajności.

Tego samego tyczy się nie optymalne ustawienie samochodu ze sporo cofniętym silnikiem czego mieliśmy już przypadki na scenie driftowej.

Nie do przecenienia jest czas spędzony w samochodzie i pracy na ustawieniami auta.


P.S Nie da się jednoznacznie określić które położenie silnika jest najlepsze dlatego dostosowuje się to do sytuacji, a gdyby najlepsze było wewnątrz auta ever to dlaczego wszystkie bawarki nie wychodzą z silnikiem a kabinie.

Można ulegnąć przypuszczeniu że jeśli dragster klasy topfuel ma silnik prawie na tylnych kołach to coś w tym jest i dla polepszenia przyczepności tylnych kół możemy poczynić takie modyfikacje z drugiej strony przykładowo auta ścigające się w jgtc silniki mają minimalnie cofnięte. Rozmiar tych modyfikacji pozostaje w gestii budowniczego, dobrze widzieć różnorodność projektów a nie wszystko jak jeden mąż nudne jak F1 gdzie wszystko co do mm określają przepisy FIA. Jedno jest pewne obydwa samochody pojadą bokiem a reszta do rozstrzygnięcia na zawodach :D

Na sam koniec zgodzę się z Grzechem, kwestia położenia silnika to wierzchołek tego co potrzebujemy wiedzieć żeby dobrze zbudować a następnie ustawić samochód. Reszta to już metoda testów pomiarów, ewentualnie dola dla sprawdzonego budowniczego lub inżyniera wyścigowego który pomoże profesjonalnie ustawić samochód.


Tyle ode mnie

pzdr
hachi
Avatar użytkownika
Hachi
Touge Drifter
 
Posty: 376
Dołączył(a): 29 gru 2007, o 18:23
Lokalizacja: KnW-nieopodal Gliwic

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez e30 owner » 22 lut 2014, o 00:06

Hachi napisał(a):Moim zdaniem kilka dobrze przemyślanych ustawień(poczynając od ustawień wysokości, geometri zawieszeń przód tył<już nie wchodzę w kwestię regulacji tłumienia amortyzatorów czy twardości sprężyn>, rozmiarów opon profili, wielkości felg oraz ich ET) może z powodzeniem sprawić że samochód z silnikiem w seryjnym miejscu będzie równie konkurencyjny co samochód z silnikiem sporo cofniętym do środka auta. Oczywiście nie popadając w skrajności.


A najważniejsze z tego wszystkiego jest ułożenie wahacza, czyli pod jakim kątem jest ustawiony względem nadwozia - od tego się zaczyna :)



Hachi napisał(a):P.S Nie da się jednoznacznie określić które położenie silnika jest najlepsze dlatego dostosowuje się to do sytuacji, a gdyby najlepsze było wewnątrz auta ever to dlaczego wszystkie bawarki nie wychodzą z silnikiem a kabinie.

Można ulegnąć przypuszczeniu że jeśli dragster klasy topfuel ma silnik prawie na tylnych kołach to coś w tym jest i dla polepszenia przyczepności tylnych kół możemy poczynić takie modyfikacje z drugiej strony przykładowo auta ścigające się w jgtc silniki mają minimalnie cofnięte. Rozmiar tych modyfikacji pozostaje w gestii budowniczego, dobrze widzieć różnorodność projektów a nie wszystko jak jeden mąż nudne jak F1 gdzie wszystko co do mm określają przepisy FIA. Jedno jest pewne obydwa samochody pojadą bokiem a reszta do rozstrzygnięcia na zawodach :D

Na sam koniec zgodzę się z Grzechem, kwestia położenia silnika to wierzchołek tego co potrzebujemy wiedzieć żeby dobrze zbudować a następnie ustawić samochód. Reszta to już metoda testów pomiarów, ewentualnie dola dla sprawdzonego budowniczego lub inżyniera wyścigowego który pomoże profesjonalnie ustawić samochód.


Tyle ode mnie

pzdr
hachi


Bawarki fabrycznie nie wychodzą z takim ułożeniem silnika, bo w fazie projektowania, projektant praktycznie "obudowywuje" kierowcę i pasażerów samochodem :) Do tego dochodzi kwestia nagrzewnicy itd. W jgtc zrobiono inny "myk" np, supra mk4 nie miała 2jz :) Tylko 3sgte :) Więc pomimo że silnik w "fabrycznym" miejscu to i tak masa i jej rozłożenie inne.

W całej rozciągłości się zgadzam ogólnie z Tobą :)
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez Mario Drift » 23 lut 2014, o 07:38

Panowie. Niebawem wszystkie ligi wprowadzą przepisy zakazujące cofania silnika, zakaz budowy auta z ruszeniem ściany grodziowej. Większość lig światowych tak ma.
A powodem nie jest nic innego jak BEZPIECZEŃSTWO :amen: urwane koło zamachowe , tarcza sprzęgła , rozerwana skrzynia w cofniętym silniku robi naprawdę wielką szkodę !!!! urywa nogi , zabija pilota itp
Niestety wiele aut z czołowych teamów nie będzie mogło startować w kolejnych sezonach .
pozdrawiam
Mario Drift
Amator
 
Posty: 6
Dołączył(a): 30 wrz 2013, o 13:56
Lokalizacja: Warszawa

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez Hachi » 24 lut 2014, o 21:18

kto to będzie oglądał jak to będzie 100% BEZPIECZNE ja się pytam????
Avatar użytkownika
Hachi
Touge Drifter
 
Posty: 376
Dołączył(a): 29 gru 2007, o 18:23
Lokalizacja: KnW-nieopodal Gliwic

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez e30 owner » 24 lut 2014, o 22:38

Poza tym urwane koło zamachowe w seryjnym samochodzie też tnie budę na pół i ucina nogi - więc średnie porównanie. Widziałem na własne oczy co robi źle wyważone po stoczeniu koło w polonezie. Więc jestem w stanie twierdzić że pod tym względem różnicy nie ma. A jeśli wziąć pod uwagę, gdy tunel będzie wykonany z profili to będzie nawet bezpieczniejszy niż fabryczna blacha 0.8mm, nie mówiąc o silniku który ma przed sobą belkę zawieszenia i pół metra karoserii zanim spotka się z bandą czy słupem. Gdzie w seryjnym samochodzie przyjmuje na siebie praktycznie całą siłę uderzenia ...

Więc dla mnie gadanie o bezpieczeństwie to średni pomysł - równie dobrze można napisać że ferrari jest strasznie niebezpieczne bo silnik jest 20cm za plecami, i jak wjedzie tir w dupę to silnik łamie nam kręgosłup - lub przy dzwonie zerwie się z łap z takim samym skutkiem - trochę nie o to chodzi.

Według mnie jest dobrze jak jest.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez drift-rak » 25 lut 2014, o 10:51

http://www.autoguide.com/auto-news/2010 ... video.html co prawda FWD ale zobaczcie jakia sile ma urywace sie kolo zamachowe...akutat sciana grodziowa nic nie pomoze w tym przypadku.
Odnoszac sie do wypowiedzi Mariusza bardziej seryjna sciana chroni przed przedostaniem sie ognia z komory silnika do kabiny w przypadku pozaru (oczywiscie przez pewien czas tylko). Stad w angielskim "firewall"??
Avatar użytkownika
drift-rak
DRIFTER
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 3 lut 2011, o 20:32
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez Ban0ff » 26 lut 2014, o 22:16

Mario Drift napisał(a):Panowie. Niebawem wszystkie ligi wprowadzą przepisy zakazujące cofania silnika, zakaz budowy auta z ruszeniem ściany grodziowej. Większość lig światowych tak ma.
A powodem nie jest nic innego jak BEZPIECZEŃSTWO :amen: urwane koło zamachowe , tarcza sprzęgła , rozerwana skrzynia w cofniętym silniku robi naprawdę wielką szkodę !!!! urywa nogi , zabija pilota itp
Niestety wiele aut z czołowych teamów nie będzie mogło startować w kolejnych sezonach .
pozdrawiam


Tylko pytanie jak ktos przesuwa w tyl silnik to rowniez robi to z fotelem wiec gdzie tu sens?

Jak to takie niebezpieczne to zabronic innych modyfikacji, jak dla mnie bardziej niebezpieczne jest spawanie wahaczy niz ciecie sciany grodziowej.
Avatar użytkownika
Ban0ff
Touge Drifter
 
Posty: 399
Dołączył(a): 15 sty 2009, o 17:50
Lokalizacja: Jarosław

Re: Teorie o masie vs. prowadzenie pojazdu.

Postprzez lipass » 7 kwi 2015, o 20:18

a ja odkopię temat - akumulator lepiej przenieść do bagażnika (na/za tylną oś) czy za fotel (między osie)? I dlaczego tak?
Avatar użytkownika
lipass
Touge Drifter
 
Posty: 232
Dołączył(a): 30 cze 2009, o 09:14
Lokalizacja: WK

Poprzednia strona

Powrót do Nadwozie i wnętrze pojazdu

Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości