Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoIQ

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoIQ

Postprzez Bio » 24 wrz 2016, o 19:49

Jeśli ktoś śledzi mojego bloga (czyli zapewne nikt :lol: ) zapewne już wie, jeśli nie - dowie się teraz. Otóż od serwisu MotoIQ otrzymałem pozwolenie i błogosławieństwo aby przetłumaczyć ichUltimate Guide to Suspension & Handling, czyli biblię wiedzy, za co się zabrać, aby wóz był szybki w zakrętach. Odnośnie samego MotoIQ - są to chłopaki, którzy zbudowali już sporo samochodów, które są szybkie nie tylko na prostej. Mają spory know-how i wiedzą co robić, aby zwiększyć możliwości samochodu.

E30 Owner dał mi błogosławieństwo na podzielenie się tą wiedzą, także ten - lecim!

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #1: koła i opony.
http://tqmm.pl/2016/08/17/ostateczny-po ... a-i-opony/
Obrazek

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #2: Kontrola ruchów nadwozia.
http://tqmm.pl/2016/08/24/ostateczny-po ... ieszenia-2
Obrazek

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #3: szukanie balansu.
[url="http://tqmm.pl/2016/08/31/balans-nadwozia
Obrazek

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #4: Redukcja transferu masy.
http://tqmm.pl/2016/09/07/redukcja-transferu-masy
Obrazek

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #5: Niewybaczalny grzech – zbytnie obniżenie.
http://tqmm.pl/2016/09/14/zbytnie-obnizenie
Obrazek

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #6: Dodajemy negatywny camber
http://tqmm.pl/2016/09/21/dodajemy-negatywny-camber
Obrazek

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #7: poprawienie zbieżności.
http://tqmm.pl/2016/09/28/poprawienie-zbieznosci
Obrazek

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #8: Zrozumienie wyprzedzenia sworznia, pochylenia zwrotnicy, promienia zataczania.
http://tqmm.pl/2016/10/05/zrozumienie-w ... enia-kwsz/
Obrazek

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #9: Wszystko jest w geometrii – roll center.
http://tqmm.pl/2016/10/12/ostateczny-po ... ll-center/
Obrazek

Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #10: Bump Steer i Toe Steer
http://tqmm.pl/2016/10/19/bump-steer-toe-steer/
Obrazek


Zapraszam do komentarzy tu, czy na blogu + sugestie i info czy się gdzieś nie trzasnąłem w tłumaczeniu.
1-szy post będzie spisem treści dla wszystkich opublikowanych tłumaczeń.
Ostatnio edytowano 19 paź 2016, o 14:17 przez Bio, łącznie edytowano 4 razy
Avatar użytkownika
Bio
Touge Drifter
 
Posty: 171
Dołączył(a): 27 paź 2011, o 15:48
Lokalizacja: Bratislava

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez drift-rak » 25 wrz 2016, o 12:18

Tyle pracy mechanikow nad zawieszeniami celem osiagnieciem maksymalnej trakcji i kontroli, tyle twojego czasu na tlumaczenie a i tak jest pewna grupa ludzi ktorzy wiedza lepiej;) szkoda tylko ze te fury na glebie ktorymi sie tak podniecaja sa tak wolne ze prawie stoja w miejscu...drift w zwolnionym tempie no ale STYL ;)
Avatar użytkownika
drift-rak
DRIFTER
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 3 lut 2011, o 20:32
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez Bio » 25 wrz 2016, o 17:08

nie no... można mieć zglebioną furę. Tylko trzeba mieć na uwadze parę innych rzeczy, a nie tylko skręcenie gwintu max na dół.
Avatar użytkownika
Bio
Touge Drifter
 
Posty: 171
Dołączył(a): 27 paź 2011, o 15:48
Lokalizacja: Bratislava

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez e30 owner » 26 wrz 2016, o 12:26

Oglądając jakieś Optiony rzadko ale widać jak mocno są pocięte sanki przednie oraz tylne w samochodach nad którymi spuszczają się "stróże stylóffki".

Mają oni rację z jednym - niski samochód lepiej się prowadzi, ale wystarczy spojrzeć na samochody cyklu WTCC z lat 80tych (bo są najbliższe serii i jest tam najmniej nagrzebane więc najłatwiej zaobserwować różnice) że sanki są pocięte, zwrotnice i wahacze to ręczna robota, wszystko po to żeby otrzymać odpowiednią kinematykę.

I teraz na przykładzie takiej e30DTM wahacz przy sankach jest podniesiony do góry o jakieś 20 - 30mm, punkt mocowania przy zwrotnicy jest opuszczony o jakieś 50mm więc bezkarnie można obniżyć nadwozie o 70 - 80mm a nadal kinematyka zmiany pochyleń w funkcji ugięcia będzie jak seria. Czyli przy dohamowaniu pochylenie kół się zwiększy. Do tego wahacz przy "lizaku" jest podniesiony jakieś 15-25mm żeby ograniczyć "kucanie" zawieszenia przy transferze masy. KWSZ jest tak dobrany, aby przy skręcie koło obciążone przechodziło w negatyw większy ... ogólnie jest inna bajka w szczegółach. Tak samo z tyłu, wahacze mają podniesione punkty mocowań, żeby tył mniej siadał przy napędzaniu, pochylenie koła jest realizowane na dwóch regulacjach, jedna ustawia pochylenie "statyczne" druga pochylenie dynamiczne. No i do tego zbieżność regulowana osobno. I tym sposobem takie zawieszenie działa, a przestawiając jeden parametr, nie wpływa się znacząco na pracę drugiego, dla przykładu zmieniając statyczne pochylenie tylnego koła, nie wpływa się na zakres zmiany dynamicznego pochylenia (zmiana kąta/mm ugięcia) I na odwrót, a tym bardziej na zbieżność. Co jest dużym problemem w e30 po założeniu "fasolek" czy przespawaniu belki - tak jak to się robi w polsce od tych 8 czy 9 lat w PL.

Tak samo można to przełożyć na e36, które nie ma kiepskiego zawieszenia, ale po montażu regulowanych wahaczy dolnych poprzecznych robią się jaja ze zbieznością i zmianą kąta pochylenia podczas pracy zawieszenia.

Ja na przód zrobiłem zawieszenie do e30 e36 i e46, teraz w wolnych chwilach liczę kinematykę tyłu. Może uda się opracować coś dobrego, żeby trakcja była w szerokim zakresie po zrobieniu gleby.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez drift-rak » 26 wrz 2016, o 15:47

No wiec sami wiecie ze zeby obnizyc auto o wiecej niz kilka cm trzeba przebudowac cale zawieszenie zeby sie prowadzilo lepiej niz wczesniej co i tak tego nie zagwarantuje bo zeby wybierac nierownosci niektorych tras trzeba miec skok zawieszenia wiekszy niz 2cm.
Avatar użytkownika
drift-rak
DRIFTER
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 3 lut 2011, o 20:32
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez e30 owner » 26 wrz 2016, o 17:15

No nie koniecznie trzeba przebudowywać. Po moim przykładzie, robię negatywy na wyrost, bo 1 - zostawiam normalny KWSZ żeby była stabilność przy większych prędkościach, oraz żeby przy przekładce opona odciążona złapała jak powinna, 2 - wahacz ustawia się tak że przy dobiciu negatyw się zmniejsza, więc jakaś kompensacja musi być, a nie chcę iść w koszty i rzeźbić belek od zera i innych cudawianków. Do tego z obserwacji jak tak patrzę na to wszystko, to takie rzeczy jak rollcenter, ustawienie wahacza względem poziomu mozna sobie odłożyć na drugi czy nawet trzeci plan. Bo nie ma to odbicia aż tak mocno w jeździe bokiem. Najbardziej odczuwa się kontakt opon - tutaj musi być jak najwięcej styku w jak najszerszym zakresie.

Co innego gdyby ogarniać samochód który ma zrobić kółko w jak najkrótszym czasie. Wtedy już takie niuanse robią robotę.

A przekonałem się o tym jak zacząłem rzeźbić te swoje skręty, granica między "trzyma" a "puszcza" jest cienka i łatwo ją przekroczyć. Ale rozmawiając z klientami którzy powymieniali zawieszenia innych polskich producentów, sądzą u mnie to drugie bardzo trudno sprowokować :) Więc jednak dobrze to wszystko policzyłem u siebie, i sądzę że na zakres zmian jakie wprowadzam w samochód swoim zestawem trudno lepiej to ogarnąć. Ale mimo to szukam sposobu cały czas żeby jeszcze było lepiej :D
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez Bio » 26 wrz 2016, o 17:32

Odnośnie gleby. Czy ja wiem czy jest taka ważna w lepszym prowadzaniu wozu?
Patrz na tÄ… fotkÄ™:
Obrazek
Nie ma gleby a strona którą widać jest skompresowana gdyż wóz skręca w lewo i przód w dole bo hamowanie ;)
Avatar użytkownika
Bio
Touge Drifter
 
Posty: 171
Dołączył(a): 27 paź 2011, o 15:48
Lokalizacja: Bratislava

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez e30 owner » 26 wrz 2016, o 17:49

BIo jeszcze pytanie jest takie - czy nadkola mają fabryczną średnicę. Załóż GTRa do e30 opuszczonej - 40 czy nawet -60mm to też zobaczysz japę.

W tej cytrynie według mnie jest nisko - spójrz że tam jest felga 17 czy nawet 18" odległość progu od asfaltu jest wysokości opony, pytanie ile wysokości ma opona. Powiedzmy 5cm. Moja e30 ma prześwitu w tym miejscu 13cm. Czyli prawie 3 razy więcej. Więc według mnie ta cytryna jest mocno obniżona względem jej fabrycznego odpowiednika. Ewentualnie, niżej według inżynierów nie było sensu schodzić bo widocznie według ich wyliczeń dalsze obniżanie środka masy nie skompensuje położenia roll center - w sensie "po co obniżać dalej, skoro wynikiem będzie jedynie mus utwardzenia, a to z kolei doprowadzi do zmiany charakterystyki na pod/nad sterowną, co przełoży się na stratę 0,2sek/kółku czy na zakręcie, bo wymusi hamowanie 5m wcześniej żeby dostosować prędkość do zakrętu". Ale to już jest na prawdę high tech, i kupa kasy i dobry kierowca, który takie rzeczy zauważy. U nas małolaty nie widzą róznicy jak założy betony z bizona czy innego żuka to co dopiero coś głębszego :D

Ale gadanie po zdjęciach to jakbym się zapytał Was dlaczego mnie plecy bolą .... :D

EDIT: Masz dla porównania Citroen c-Elysee fabryczny dla "kowalskiego"
Obrazek

I teraz widzisz róznicę między serią, a samochodem klasy WTCC. Jest jak pisałem nadkola o średnicy większej o "kilka" cm. Jakby postawić "C" z Wtcc na fabrycznych 15stkach i seryjnym zawiasie, to nadkola pomieściłyby wszystkie koty z okolicy o promieniu 5km :D

EDIT2: i nie bierz za pewnik wszystkiego co piszą na SR.PL ;) Poziom merytoryki jest tam wysoki, ale tylko w temacie silników, w temacie zawieszeń to ciemnogród. Już nie raz im to udowadniałem ale są odporni na wiedzę i mocno schematyczni.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez Bio » 27 wrz 2016, o 07:22

a no faktycznie... zawsze miałem wrażenie że seryjny Elysee stoi niżej.

Co nie zmienia faktu, że obecnie WTCC "nie szura" po asfalcie jak DTM w latach 80-90, gdzie można było sobie pozwolić na 100% przebudowy podwozia. Obecnie chyba jest to zabronione i punkty konstrukcyjne w budzie muszą zostać na miejscu.

Co nie zmienia faktu, że w sumie porównując profesjonalne wyścigówki do tuningowanych "cywili" to chyba trochę przesadziliśmy :D
Avatar użytkownika
Bio
Touge Drifter
 
Posty: 171
Dołączył(a): 27 paź 2011, o 15:48
Lokalizacja: Bratislava

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez e30 owner » 27 wrz 2016, o 07:53

DTM w latach 80-90 to były jeszcze 100% seryjne nadwozia, tylko oklatkowane itd. W połowie lat 90tych już zaczęli robić "ruraki". Teraz najbliższym sportem do rzeczywistości jest WTCC i "pucharówki" czyli taki na przykład seat leon cup itp.

A czy za bardzo popłynęliśmy, Darek razem z FAT pokazują że technologia jest dostępna dla każdego, trzeba tylko dobry projekt zrobić i masz co dusza zapragnie. Jedyne ograniczenie to wyobraźnia i hajs.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez Bio » 28 wrz 2016, o 14:17

część 7 dodana do listy - zabawy ze zbieżnością :)
Avatar użytkownika
Bio
Touge Drifter
 
Posty: 171
Dołączył(a): 27 paź 2011, o 15:48
Lokalizacja: Bratislava

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez drift-rak » 2 paź 2016, o 09:17

Wczoraj na tvn turbo program samochody jaya leno. W programie spotkanie z zalozycielem StanceWorks ktory sam powiedzial ze stance to poswiecenie dynamiki i osiagow auta na wyglad. Wiec skoro nawet w "korzeniach" wiedza ze chujowo jezdzi ale styl to nie ma co dyskutowac. Jeden lubi styl a dla drugiego najwazniejsze sa osiagi i prowadzenie.
Avatar użytkownika
drift-rak
DRIFTER
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 3 lut 2011, o 20:32
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez Bio » 5 paź 2016, o 14:16

No i zapraszam do części numer 8:
http://tqmm.pl/2016/10/05/zrozumienie-w ... enia-kwsz/
Avatar użytkownika
Bio
Touge Drifter
 
Posty: 171
Dołączył(a): 27 paź 2011, o 15:48
Lokalizacja: Bratislava

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez Bio » 12 paź 2016, o 17:43

Przedostatnia część - numer 9.
http://tqmm.pl/2016/10/12/ostateczny-po ... ll-center/


przy okazji zapytam - jeśli mod uważa że jest sens - była by możliwość przyklejenia tego?
Avatar użytkownika
Bio
Touge Drifter
 
Posty: 171
Dołączył(a): 27 paź 2011, o 15:48
Lokalizacja: Bratislava

Re: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia od MotoI

Postprzez Bio » 19 paź 2016, o 14:17

No i nadeszła ta chwila, kiedy oddaję w Wasze ręce ostatnią, dziesiątą część Poradnika Przyczepności. Mam nadzieję, że bawiliście się tak dobrze jak ja, a ta wiedza Wam się przyda. Dzięki wszystkim za feedback.
http://tqmm.pl/2016/10/19/bump-steer-toe-steer/
Avatar użytkownika
Bio
Touge Drifter
 
Posty: 171
Dołączył(a): 27 paź 2011, o 15:48
Lokalizacja: Bratislava


Powrót do Zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy

Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości