E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

Postprzez kamilE30 » 14 lip 2015, o 09:32

Witam
użyłem wyszukiwarki, przeczytałem mase różnych postów ale nadal nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie.
ok, do rzeczy: BMW E30 m30b30 + klatka
Wahacze E46 + stabilizator
Magiel E36 ze wspomaganiem, prawy drążek kierowniczy od E34 i lewy od E36,
Kolumny mc persona piasty seria E30 (4x100, wasy zwrotnicy nie spawane)
Amorki jakies sportowe mega twarde.

Po założeniu wahaczy E46 zrobił się mega negatyw i kiera wogole nie odbijała (mysle ze to przez to ze wahacz E46 cofa kolo do tylu i zmienia kwsz). Nadmienie że felgi to Borbet A 16cali 9J szeroka ET15 i 20mm dystansy + opona 215/40 naciagnieta.
Założyłem acentryczne tuleje wahacza od m3 - nie wielka poprawa..
Zmieniłem felgi na 15cali 6,5J ET35 bez dystansy na gumie 185/60/15 i tutaj kierownica odbija już dużo dużo lepiej.
moje pytanie - co może być powodem tego że na wyżej wspomnianym Borbecie 16cali 9j kierownica praktycznie wcale nie wraca a na feldze 15cali 6,5j jest znaczna poprawa?
Przecież ludzie w E30 mają wahacze z E46 i spokojnie jeżdzą na większych felach :confused:
kamilE30
Amator
 
Posty: 4
Dołączył(a): 2 sty 2015, o 00:11
Lokalizacja: Końskie

Re: E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

Postprzez menzuramenzura » 14 lip 2015, o 15:07

Potrzebujesz jeszcze zwiększyć wyprzedzenie, dla tych wahaczy i kolumny przesunięcie o ok 11mm dolnego lub górnego łożyskowania kolumny przestawia ja o 1stopień.
skoro masz seryjne wahacze od e46+ tuleje acentryczne i seryjne górne poduszki amorów, kwsz masz ok 1stopień większe niż było pierwotnie.
A co do dystansów i felg z małym et to rzeczywiscie jak promień zataczania jest w plusie to zmniejsza to odbijanie, za to kiera potrafi sama sie dokręcic do końca hehe.
menzuramenzura
Amator
 
Posty: 19
Dołączył(a): 7 wrz 2010, o 21:26
Lokalizacja: Łódź

Re: E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

Postprzez kamilE30 » 14 lip 2015, o 22:34

tak, na szerszej feldze i małym ET zauważyłem że kierownica sama się dokręca (oraz jadąc na wstecznym mega łatwo odbijała).
w takim razie jak dodatkowo zwiększyć kąt wyprzedzenia? Poduszki amortyzatorów acentryczne ?

Promień zataczania w plusie czyli większa część koła/opony znajduje się poza mcpersonem wewnątrz mocowania?

Jeszcze jedno pytanie: Czy to że magiel i jej drążki nie są na równo kiedy koła są wyprostowane coś zmienia? (magiel jest bliżej belki a końcówki drążków bliżej zderzaka)
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t34.0-12/11739467_961365270590810_1910672463_n.jpg?oh=b8bb3d87d8f2431bc381790c37e9e9c5&oe=55A82187
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t35.0-12/11760637_961365320590805_1182718365_o.jpg?oh=1544b6d478add87542653ebf09dc8857&oe=55A7DE25
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t35.0-12/899104_961365337257470_36607112_o.jpg?oh=32f6a1199fa78b110ddaeb94f1b3ec05&oe=55A6F8D7
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t34.0-12/11759559_961365390590798_1569417913_n.jpg?oh=d3f2975267f10f4be7e1ccfb99c9c7b5&oe=55A83AB4
kamilE30
Amator
 
Posty: 4
Dołączył(a): 2 sty 2015, o 00:11
Lokalizacja: Końskie

Re: E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

Postprzez menzuramenzura » 16 lip 2015, o 12:30

kamilE30 napisał(a):Promień zataczania w plusie czyli większa część koła/opony znajduje się poza mcpersonem wewnątrz mocowania?


http://mb.bolinko.org/15/warsztat-mainmenu-32/76-zawieszenie/420-geometria-zawieszenia-w123.html

Pod tym linkiem, na rys. 10.15 masz pokazany przykład z dodatnim pr. zataczania, seryjnie e30 ma ujemny.

w takim razie jak dodatkowo zwiększyć kąt wyprzedzenia? Poduszki amortyzatorów acentryczne ?

Przerabiając wahacze (cięcie+spawanie, albo zamówić gotowe ) możesz najwięcej ugrać, i przy okazji je przedłużyć tylko wtedy musisz od razu zmienic drązki na dłuzsze.
Żeby zrobić większe wyprzedzenie górnymi poduszkami (ok 4stopnie ale nie pamiętam teraz dokładnie) musisz dać walcowe sprężyny (i przerobić nieco otwory w kielichach w nadwoziu) bo te stożkowe nie pozwalają na wiekszą zmianę kąta niz ok 2 stopnie, po prostu zaczynają ocierać o kielichy.
Jeszcze zamiast tylnych tulei wahacza mozna dać główki cięgieł-mają mały rozmiar i można je dac blisko podłuznicy. Zwiększają kwsz o ok 2 stopnie od seryjnego (przy seryjnej długości wahacza).
A co do maglownicy to nawet lepiej by było jakbys ją przykręcił w te tylne otwory, żeby była bliżej przedniej osi-ale to dopiero ma sens jak powiększysz skręt.
Tu na forum jest już wątek o zawieszeniach, kilkadziesiąt stron lektury.
menzuramenzura
Amator
 
Posty: 19
Dołączył(a): 7 wrz 2010, o 21:26
Lokalizacja: Łódź

Re: E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

Postprzez kamilE30 » 17 lip 2015, o 14:20

Główki cięgła to uniball? Czyli wtedy wyrzucam tuleje acentryczne, ich mocowania do belki, wkrecam uniball do karoserii i w niego wkladam tuleje wahacza?

"musisz dać walcowe sprężyny (i przerobić nieco otwory w kielichach w nadwoziu) bo te stożkowe nie pozwalają na wiekszą zmianę kąta niz ok 2 stopnie, po prostu zaczynają ocierać o kielichy" - walcowe sprezyny amortyzatora? Przerobic kielichy ze stozkowych tak zeby byly nieco nizsze? Nie wiem jak to dobrze okreslic czy rozumiem, chodzi o to zeby gora kielicha byla plaska a nie stozkowa?
Czyli nie wystarczy wrzucic samej poduszki amora acentrycznej od E36 m3? Wtedy by to cofło mocowanie kolumny do tylu..hmm...

Magiel dzisiaj cofne na inne mocowania. Narazie staram sie rozgryzc opcje bez spawania wahaczy. Na ostatnim treningu widzialem w aucie A.Fijał rowniez ori wahacze E46 a kierownica wracala bardzo dobrze
kamilE30
Amator
 
Posty: 4
Dołączył(a): 2 sty 2015, o 00:11
Lokalizacja: Końskie

Re: E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

Postprzez e30 owner » 17 lip 2015, o 21:30

KWSZ nie odpowiada za powracanie kierownicy do jazdy na wprost!!!! Ale ma na to powracanie wpływ co prawda. KWSZ odpowiada za stabilność jazdy i utrzymanie kierunku jazdy w jeździe na wprost.


Masz dwa wyjścia, zwiększyć KWSZ co zwiększy dźwignię-promień odpowiedzialny za powracanie kół do jazdy na wprost. Lub tak zakombinować by zwiększyć ten promień w inny sposób niż poprzez zwiększenie KWSZ. Aby wytyczyć ten promień musisz prostą KWSZ przedłużyć by przecięła grunt, oraz puścić prostą prostopadłą do osi koła pojazdu. Linia na gruncie między tymi prostymi jest odpowiedzialna za powracanie kierownicy w największym stopniu.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

Postprzez Domino » 18 lip 2015, o 08:36

Pobaw sie drążkami na treningu. Zakładając że masz teraz na 0 wykręć po 1.5 obrotu, i srawdz jak odczucia, miałem podobną specyfikacje , tyle że z jeszcze większym promieniem zataczania i mega pomogło, porównaj na zbierznej i rozbierznej bo już nie pamiętam jak szło.
Avatar użytkownika
Domino
Touge Drifter
 
Posty: 116
Dołączył(a): 30 gru 2009, o 12:18
Lokalizacja: Kołobrzeg

Re: E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

Postprzez kamilE30 » 21 lip 2015, o 12:57

e30 owner napisał(a):
Masz dwa wyjścia, zwiększyć KWSZ co zwiększy dźwignię-promień odpowiedzialny za powracanie kół do jazdy na wprost. Lub tak zakombinować by zwiększyć ten promień w inny sposób niż poprzez zwiększenie KWSZ. Aby wytyczyć ten promień musisz prostą KWSZ przedłużyć by przecięła grunt, oraz puścić prostą prostopadłą do osi koła pojazdu. Linia na gruncie między tymi prostymi jest odpowiedzialna za powracanie kierownicy w największym stopniu.

Tylko który to będzie ten promień, jak go mogę wyznaczyć? Jakieś łopatologiczne zdjecie żebym zrozumiał? :lollol:

Tak jak pisałem wcześniej zmiana felg na 15cali 6,5J Et35 wpłynęła pozytywnie na powracanie kierownicy bo (przypuszczam że) promień zataczania koła się zmniejszył. Ale znajomy z innego miasta ma taki sam setup zawieszenia, ma dystansy 35mm felgi 15cali 7J et30 i kierownica odbija bez przeszkod. Dystansy 35mm + 0,5cala większa felga to ok 4,7cm szerzej na stronke. Czy w takim wypadku promień zataczania dodatkowo się zwiększa?? Staram się to jakoś ogarnąć i zrozumieć, dlaczego na takim poszerzeniu u niego kierownica powraca a u mnie nie
ps. Teraz robie wał i wydech, może w weekend uda mi się sprawdzić z tym wykrecaniem drazkow Domino
kamilE30
Amator
 
Posty: 4
Dołączył(a): 2 sty 2015, o 00:11
Lokalizacja: Końskie

Re: E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

Postprzez nfs » 21 lip 2015, o 21:19

kamile30, może poniższy obrazek coś wyjaśni:

Obrazek

Koła też mają znaczenie. Wysokie koło (185/60R15 jest 2,5cm wyższe niż 215/40R16 które miałeś wcześniej) ma większy promień co powoduje wydłużenie mechanical trail na wysokości podłoża. Jest też coś takiego jak "pneumatic trail" czyli siła która buduje się w odkształceniu opony i w węższych oponach o dużym profilu jest jej w jakiś pokrętny sposób więcej. :grin:

Polecam artykuły Erika Zapletal'a z SAE na temat geometrii zawieszenia i skrętu:

(link do forum na którym ktoś wrzucił je razem z rysunkami)
http://www.pirate4x4.com/forum/general-4x4-discussion/779384-ideal-scrub-radius-just-less-better-2.html

PS:e30 owner dobrze kładzie do głowy że najważniejszy dla odbijania jest mechanical trail a kwsz, negatyw etc. mają mniejsze znaczenie. w powyższym linku jest to wszystko pięknie wyjaśnione wraz z obliczeniami sił.
Avatar użytkownika
nfs
Touge Drifter
 
Posty: 116
Dołączył(a): 2 maja 2010, o 19:33
Lokalizacja: Pruszków

Re: E30 Powszechny problem odbijania kiery - złe felgi?

Postprzez Blacky » 22 lip 2015, o 23:51

nfs napisał(a):(...)Jest też coś takiego jak "pneumatic trail" czyli siła która buduje się w odkształceniu opony i w węższych oponach o dużym profilu jest jej w jakiś pokrętny sposób więcej.(...)

żaden pokrętny - jak masz więcej gumy, która może pracować, to robi się tam większa siła - proste ;)
Avatar użytkownika
Blacky
Touge Drifter
 
Posty: 569
Dołączył(a): 10 mar 2010, o 21:38
Lokalizacja: Tychy


Powrót do Zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości