Strona 2 z 3

Re: gwint KW

PostNapisane: 29 paź 2014, o 21:58
przez e30 owner
Uniball robisz na śrubie rzymskiej i masz po problemie - zbieżność regulujesz na samochodzie.

To że wahacze z e34 są mocowane za belką to wiem, więc trzeba tak przespawać tuleje w wahaczu żeby wyszło jak w e30. No i pozostanie tylko wykonać mocowania w belce bo przecież ramiona w wahaczu z e34 są szerzej rozstawione niż w e30.

5 śrub w e30 przerobiłem na wszystkie sposoby, pozostało mi jedynie szczepić przednie kolumny i tylne wahacze z e34 :D Bo fura stoi na kołkach, wszystkie dotychczasowe konwersje jeżdżą gdzieś po polsce. Trzeba więc się uśmiechnąć do szefa, i brać zawias ze szczątków 540i :)

Re: gwint KW

PostNapisane: 30 paź 2014, o 06:04
przez rom089
polecam wahacze z e32 750i :) tarcza wentylowana 300 mm mam takie u siebie i koło 15 wchodzi bez problemu :) a hebel mocny

moja belka e34
Obrazek
Obrazek

t pierwszy set up zawieszenia ;) i robione pierwszy raz kolejny jak fundusz pozwoli i zakup lolejnych klocków zrobiony zupełnie inaczej aby auto nie stało trzeba wszystko kupic nowe :) na śrubie rzymskiej w sumie nie było by źle z jednej strony tulejka z gwintem wspawana w wahacz a z 2 unibal z gwintem wewnetrzym i po obu stronach kontry aby zostawić ustawniene a od wewnatrz blaszki z nawierconymi otworami co centymert aby zmienić negatyw bo sensu fasolek nie widzę i w sumie wystarczy zrobić to na 0 lub delikatny pozytyw aby koła przy ugięciu zawieszenia miało 0 i tak samo na unibalu

Re: gwint KW

PostNapisane: 30 paź 2014, o 17:09
przez e30 owner
Spójrz na wahacze z e30 m3 DTM. Tam są 3 regulacje, negatyw, zbieżność i rollcenter i zajebiście jest to rozwiązane. Piasty wyglądają także na wyjęte z e34/e32. Tylko cała reszta to już robota typowo "rzemieślnicza" :)

Są dwa typy tych wahaczy, jedne rurowe, drugie skrzynkowe z blachy 3mm. Fajnie też widać jak jest rozwiązane mocowanie koła na nakrętkę centralną <- to jako ciekawostka :)

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 30 paź 2014, o 19:38
przez michalm
Zmieniłem nazwę tematu bo trochę sie nam rozkręca :) miała być mała wzmianka o amorach z golfa a zaraz bedzie felieton o tylnym zawieszeniu. :thumbsup:

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 30 paź 2014, o 20:04
przez e30 owner
Heh dobry pomysł :D

Ogólnie E30 DTM ma mega dużo fajnych modów. Są można powiedzieć, banalne. Jak pierwszy raz to zobaczyłem to aż nie wierzyłem że do DTM odwalali takie "druciarstwo". Na przykład belka na sztywno do budy, tutaj żeby nie zostać "zjedzonym" trzeba by było wyskoczyć z tulejami z alu PA6, a oni po prostu przyspawali do belki dwa krążki zastępujące gumę i rurkę przelotową dla śruby :D Kolejna rzecz to usztywnienie belki w miejscu mocowania dyfra - kosz i dyfer jest przykręcany do podłogi przez wspawane do podłogi rurki. Koniec problemów z pękającymi uszami dyfra i odrywającymi się dyframi od belki. Short shifter, wygląda tak że usunęli fabryczne widełki wybieraka, wywiercili 4 dziury w tunelu i wybierak umieścili w przykręcanej do tych dziur blaszce. Oczywiście lewarek ma zmienione proporcje jak w klasycznym short shifterze się to robi.

Amortyzator przedni i zwrotnica to w ogóle śmiech jak ktoś na to spojrzy, amor to "zwykła" rura, a jego mocowanie do zwrotnicy to dwa płaskowniki. Sama zwrotnica to kawałek "profilu" z dospawaną osią, oraz mocowaniem jarzma zacisku. Od dołu przykręcana "zwrotniczka", zwykły kawałek płaskiej blachy, na 4 ampule.

Takie same "patenty" są gdzieniegdzie w e36 DTM. Sposób na wyrywające się wózki?? Wózek na sztywno i do tego dwie rurki - zastrzały, od wózka do progów jeśli dobrze pamiętam. Wózek nie pracuje na boki dzięki czemu nie wyrywa mocowań (zasada jak przy zaginaniu drucika raz w jedną raz w drugą stronę). Ale reszta już wygląda na bardziej finezyjną konstrukcję.

Spoiny także mistrzostwem świata nie są :) Ale w końcu to lata 80te...

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 30 paź 2014, o 20:34
przez rom089
proponuje fotki wrzucać z serwerów albo chociaż linki było by mniej wiecej wiadomo :) opis zetelny ale zawsze mniej szukania :)

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 30 paź 2014, o 21:30
przez e30 owner
Proszę bardzo:
1. e30 zawias tył rzut ogólny
http://img.photobucket.com/albums/v668/ ... CN0909.jpg
2. e30 wahacz tył (ładnie widać na czym polega patent z centralną nakrętką)
http://kep.psharing.com/632846.jpg
3. regulacja tylnego wahacza e30
http://www.s14.net/jakesdtmtours/images/sus52.jpg
4. short shifter e30
http://i45.tinypic.com/20auwdv.jpg
5. e36 tylne zawieszenie (jeśli dobrze się przyjrzeć to zobaczycie zastrzały do podłogi i mocowania na uniballach co sugeruje że wszystko jest na sztywno)
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... 68&ndsp=12
6. zawieszenie e30 na samochodzie, również widać że wszystko jest na sztywno, widać także rurkę - łącznik,dystans spinające dyfer z belką i podłogą (ciężko dostrzec ale jednak widać).
http://www.m3motorsport.co.nz/wp-conten ... 41_IMG.jpg

To tak na szybko znalezione. Coś bardziej szczegółowego musiałbym ze swoich "zbiorów" powrzucać.

EDIT: Jedna fota z mojego folderu bo w necie nie mogę tego znaleźć:
Obrazek

Tak właśnie wygląda kolumna we wczesnym bodajże m3dtm (były też zwrotnice odlewane z alu czy magnezu i amor wciskany w nią), normalnie padłem jak to zobaczyłem :D To są wszystko foty oryginalnych e30 dtm, czy części z nich, żadna garażowa samoróba.

I druga fotka przedstawiająca wzmocnienie kosza dyfra do podłogi. Podobne rurki wzmacniają jeszcze belkę w okolicach gdzie przykręca się ją do budy.

Obrazek

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 30 paź 2014, o 21:59
przez e30 owner
Ach i jeszcze jedno, może i ten cały DTM w tym temacie wygląda trochę nie na miejscu, ale na prawdę wiele szczegułów jest także wspólnych dla driftu. A skoro wymyślił je ktoś mądrzejszy od wielu z nas, bo w końcu z fabrycznego zespołu, to znaczy że i my możemy z powodzeniem je zastosować. Mam na myśli tutaj sposób regulacji zawieszenia, czy wzmacnianie belek zawieszeń i dyfrów w e30 i e36. Reszta (jak kolumny czy same wahacze) to raczej tak jako ciekawostkę przytoczyłem :).

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 30 paź 2014, o 22:36
przez crazy
na tym ostanim zdjeciu patent dobry przynajmniej do odkrecenia dyfra...

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 30 paź 2014, o 23:05
przez e30 owner
Z tego co badałem temat rurka nie może być przypadkowej średnicy. Średnica wewnętrzna musi być taka jak średnica zewnętrzna śruby. Inaczej będzie rwać gorzej niż na seryjnym mocowaniu. Ze względu na dłuższe działanie ramienia siły na śrubę - w tym miejscu śrubę z jednej strony rozciąga z drugiej szarpie w bok, z przeciwnej strony śrubę odciąża i szarpie w bok - wypadkowa sił zależna jest od kierunku obrotu wału.

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 31 paź 2014, o 14:57
przez BLACHA
e30 owner napisał(a):2. e30 wahacz tył (ładnie widać na czym polega patent z centralną nakrętką)
http://kep.psharing.com/632846.jpg


Chyba sobie coś takiego wyspawam bo bardzo mi się podoba a wystarczy odciąć piastę z wahacza e34 :D

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 31 paź 2014, o 15:40
przez e30 owner
No też mi się tak wydaje. Tylko ja chciałbym zrobić wersje z nowszego modelu m3 dtm. Wydaje się prostsza w zrobieniu, bo nie ma kombinacji z rurek, jak w modelu ze zdjęcia, tylko jest wahacz gięty z blachy. Wahacz z rurek to już trzeba robić z rurek bezszwowych na statywie żeby nie pościągało i było równo - jest wiele punktów spawanych, a w wahaczu blaszanym spawane są dwa punkty - przy piaście i przy unibalach, oraz płyta zamykająca wahacz od dołu. Z tego co znalazłem w necie materiał ma grubość 3mm jeśli dobrze pamiętam.

Ze spawalnością czy to rurek czy blachy do piasty nie będzie problemu bo fabryczne wytłoczki z których jest zbudowany wahacz, jak i tuleje w które wprasowuje się gumy są spawane. Wytłoczki do piasty, a tuleje do wytłoczek. Obudowy piast z DTM to wyrób "rzemieślniczy" ale piasty same w sobie to raczej na pierwszy rzut oka wyglądają jak z 5er lub 7er.

No i małe doprecyzowanie jeśli chodzi o wzmocnienie wózka i dyfra, rurki które są wypuszczone do belki i kosza dyfra, są częścią klatki ściśle pisząc. To że napisałem że są przymocowane do podłogi to taki skrót myślowy ...

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 31 paź 2014, o 16:43
przez BLACHA
Rozwiązanie z tym wzmocnieniem dyfra coś jak u mnie w e36, cztery rurki połączone z klatka i do tego wózek na sztywno przykręcony.

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 1 lis 2014, o 15:13
przez e30 owner
Mam wolną chwilkę to odkopałem zdjęcie wahacza dtm nowszy typ, czyli skrzynkowy blaszany.

Obrazek

Według mnie łatwiejszy w wykonaniu niż rurowy, który przytaczałem wcześniej. Jak będę miał czas to wrzucę też jak wygląda mocowanie amortyzatora ze sprężyną do budy.

Re: Bmw E30-adaptacja części z innych modeli

PostNapisane: 3 lis 2014, o 21:36
przez Pietrek.L
Kiedyś wrzucałem o zawiasie z DTMa
http://www.s14.net/jakesdtmtours/suspension.html