RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez drift-rak » 28 gru 2012, o 11:51

techniczne pytanie do znawcow tematu bo ja jestem poczatkujacy w tej dziedzinie.
chce wykonac wahacze itp elementy zawieszenia. dodzwonilem sie do mgr inzyniera z huty ktora produkuje takie rury (nie sprzedaja malych ilosci co prawda) no i pan mgr inz
zaczal wymienia gatunki i oznaczenia i tlumaczyc ze te sie spawa a tamte nie inne sa takie i takie. na koniec dodal ze on sie na branzy motoryzacyjnej nie zna i nie wie co mi doradzic wiec pytam was :uklon:
jaki gatunek stali potrzebuje zeby np wahacz mial odpowiednia wytrzymalosc ale nie pekal czy nie gial sie przy normalnej driftowej eksploatacji.
rury maja byc bezszwowe ale ciagnione na zimno czy walcowane na cieplo? :lollol:
przed wykonaniem telefonu wiedzialem co potrzebuje a teraz juz nie wiem :lollol:
Avatar użytkownika
drift-rak
DRIFTER
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 3 lut 2011, o 20:32
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez adam340i » 28 gru 2012, o 13:24

ja bym użył czegoś podobnego do rur na klatke tylko mniejszej średnicy
adam340i
Amator
 
Posty: 1
Dołączył(a): 28 gru 2012, o 13:13
Lokalizacja: krosno

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez baranxd13 » 28 gru 2012, o 14:00

najlepiej walcowane na cieplo poniewaz maja one wieksza wytrzymalosc na sily dzialajace na dany element
baranxd13
Clutch Burner
 
Posty: 41
Dołączył(a): 19 lip 2012, o 15:47
Lokalizacja: koszalin

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez drift-rak » 28 gru 2012, o 14:29

adam340i napisał(a):ja bym użył czegoś podobnego do rur na klatke tylko mniejszej średnicy

taki byl plan ale jaki symbol ma taka stal? bo zeby zamowic to musze go znac. sprzedajacego to nie interesuje czy to na klatke czy cokolwiek innego;)
Avatar użytkownika
drift-rak
DRIFTER
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 3 lut 2011, o 20:32
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez metan » 28 gru 2012, o 20:58

metan
Król Ronda
 
Posty: 60
Dołączył(a): 5 lip 2010, o 20:35
Lokalizacja: Włocławek

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez bakuÅ› » 28 gru 2012, o 21:16

A ja polecam Cr-Mo oznaczenie 41xx najlepiej 4130
Avatar użytkownika
bakuÅ›
Touge Drifter
 
Posty: 112
Dołączył(a): 4 lis 2012, o 21:05
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez e30 owner » 30 gru 2012, o 15:10

Wejdz na strony o kit carach, tam robia rozne repliki i maja podane jakie materialy mozna zastosowac. Ale to i tak wg. mnie zalezy glownie od ksztaltu wahacza, tam glownie robia wahacze w ksztalcie A,
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez Marb » 30 gru 2012, o 20:15

Rozejrzyj się za stalą średniostopową zawierającą jako dodatki stopowe mangan i/lub krzem. Stal w zależności od zawartości tychże składników odznacza się znacznym wzrostem wytrzymałości. Ponadto o ile dobrze pamiętam w temacie materiałów, taką stal charakteryzuje dążność do umacniania się w trakcie pracy, gdyż na wskutek działania zgniotu w strukturze tworzą się bliźniaki (cokolwiek by to znaczyło :P).
Pozostaje kwestia spawalności takiej stali, którą można wyliczyć ze wzoru Tremmletta, poszukaj w necie i miłego liczenia :D ogólnie im mniej węgla tym łatwiej się spawa.
Marb
Amator
 
Posty: 13
Dołączył(a): 28 mar 2011, o 11:52

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez bakuÅ› » 30 gru 2012, o 20:25

Apropo... el. z takiej stali po spawaniu trzeba odpuszczać.
Avatar użytkownika
bakuÅ›
Touge Drifter
 
Posty: 112
Dołączył(a): 4 lis 2012, o 21:05
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez Marb » 30 gru 2012, o 23:27

Właśnie odkryłem pomyłkę w tym co napisałem - stal powinna być niskostopowa, zawierać mangan/krzem/chrom, przy czym Mn i Si dają najlepsze właściwości wytrzymałościowe przy jednoczesnym polepszeniu właściwości plastycznych (takich jak udarność i przewężenie procentowe) jeżeli nie przekraczają 1 % zawartości. Powyżej 1 procenta właściwości wytrzymałościowe rosną, ale drastycznie spada udarność.
Dobrym składnikiem stopowym okazuje się także chrom, który w mniejszym stopniu wprawdzie zwiększa wytrzymałość stali, ale po przekroczeniu rzeczonego 1% zawartości wagowej, udarność spada mniej drastycznie.

Extrasik: Obrazek

Umocnienie roztworowe pierwiastkami stopowymi stali nie ulega likwidacji w wyniku jej przegrzania, toteż stale te podczas spawania lub pracy w wyższej temperaturze (narzędzia skrawające) nie tracą swoich właściwości wytrzymałościowych. Pierwiastki stopowe powodują spadek szybkości dyfuzji, powoduje to przesunięcie wydzielania węglików podczas odpuszczania stali do wyższych temp. Znaczy to mniej więcej tyle, że powoduje to zmniejszenie spadku twardości ze wzrostem temperatury odpuszczania w porównaniu do odpuszczonych stali niestopowych. A mechanizm odpuszczania stopowych do temp 450 stopni przedstawia się analogicznie jak dla stali niestopowych (co akurat w zestawieniu z tym co napisałem 3 linijki niżej nie rzutuje na nasz problem).
O ile dobrze pamiętam z głupich laborek z inżynierii materiałowej odpuszczanie stosuje się dla stali hartowanej, celem zmniejszenia jej właściwości wytrzymałościowych, a zwiększenia plastycznych. Części zawieszenia samochodowego poddaje się odpuszczeniu średniotemperaturowemu (200 - 450 stopni). I wyglądało to mniej więcej tak: próbka po hartowaniu w oleju( jeszcze ją vickersem traktowaliśmy :)) a potem z powrotem do pieca na odpuszczanie. Bodajże 15 minut poleżała w temp 500 stopni i wyciągnięta dochodziła sobie na powietrzu :)
Zmierzam do tego, że nie było do zbytnio profesjonalne podejście do tematu, ale nawet jeżeli spawanie spowoduje częściowe zahartowanie materiału, odpuszczanie nie byłoby to wielkim problemem, gdyż elementy, które jak mniemam chcesz wykonać z pewnością zmieszczą się w 'normalnym' piecu przeznaczonym do odpuszczania. Tu czapencja z głowy w stronę Bakusia , ja bym nawet o tym nie pomyślał :<.
Wracając do zmian wytrzymałościowych i plastycznych dla tej stali, wynika to z kilku powodów. Mangan i krzem są pierwiastkami austenitotwórczymi, a więcej austenitu = grube ziarno. A to drobnoziarnista struktura zapewnia wyższe własności mechaniczne, zwłaszcza udarność i granice plastyczności w porównaniu do grubego ziarna. Sprawiają także zwiększenie hartowności stali (wzrost twardości w wyniku hartowania, zmniejszenie plastyczności).

Słowem - temat rzeka, należałoby przeanalizować różne stale pod kątem twardość/plastyczność, aby dana część zawieszenia była nie za krucha, ale też nie za sprężysta, by się nie odkształcała stale etc. Myślę, że jak dorwiesz kogoś kto w tym siedzi (mgr inż z huty, który dodatkowo zna się na motoryzacji :)) to podsunie Ci jakiś ciekawy materiał rodem z NASA.

Swoją drogą myślę, że wiesz już czemu zadzwoniłeś z konkretną bajerą, a tak Ci zamłócili w głowie, że nie wiesz czego chcesz jednak :lollol: .
Marb
Amator
 
Posty: 13
Dołączył(a): 28 mar 2011, o 11:52

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez bakuÅ› » 31 gru 2012, o 08:23

eeee tam ;) to tylko tak źle wygląda. Stale jakościowe spawamy TIGiem. Co trzeba to wysyłamy do firm zajmujących się obróbką cieplną. Koszty są znikome - w okolicach kilkudziesięciu złoty za element wielkości właśnie wahacza. Wystarczy trochę poszperać w tabelach materiałów i idzie znaleźć bez problemu to co trzeba. Stal chromo-molibdenowa o której napisałem wcześniej używana jest do budowy ram rowerów, buggy etc (profi oczywiście) także moim zdaniem nadaje sie w sam raz.
Avatar użytkownika
bakuÅ›
Touge Drifter
 
Posty: 112
Dołączył(a): 4 lis 2012, o 21:05
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez drift-rak » 31 gru 2012, o 12:45

Ale chlopaki daliscie wywod;) ale wiem o co chodzi teraz kwestia spawania. Piszecie ze tigiem a mig mat? Tiga puki co nie mam ale jesli chodzi o migomat to mam wybor gazow i drutow.
Avatar użytkownika
drift-rak
DRIFTER
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 3 lut 2011, o 20:32
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez e30 owner » 31 gru 2012, o 12:49

Idziesz do spawacza, mowisz mu jaki masz material a on juz wie co z tym zrobic, jaka grubosc drutu, jaki prad itp. nastepnie koniecznie oddac do odpuszczenia naprezen pospawalniczych bo peknie za spoina. Grunt to dobry przetop i szeroki rozlew spoiny - tak mi sie wydaje.

Tigiem spawa sie ramy rowerowe, ale wahacza raczej wolalbym pospawac migiem :)
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez drift-rak » 31 gru 2012, o 13:27

Po co mam isc do spawacza skoro sam spawam a jesli czegos nie wiem to wole sie dowiedziec i samemu ogarniac a nie korzystac z uslug. nie chodzi o prad czy grubosc drutu albo jak wyglada dobry przetop bo sobie z tym radze ale moze jest jakis myk na spawanie tego typu stali?
Avatar użytkownika
drift-rak
DRIFTER
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 3 lut 2011, o 20:32
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: RURY BEZSZWOWE gatunki stali na elementy zawieszenia

Postprzez e30 owner » 31 gru 2012, o 15:41

I juz wiesz po co laze do spawaczach ;) pomimo ze sam spawam :)

A najlepiej jak jest dostep do technologa spawalnictwa, wtedy pospawasz wszystko. Ja tam jestem samoukiem, jesli chodzi o ten temat stad takie moje podejscie.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Następna strona

Powrót do Zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy

Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości