Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Dobór i modyfikacje silnika oraz przeniesienia napędu.

Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez mtey » 18 lip 2011, o 15:04

Witam. Założyłem ten temat abyście zapisywali w nim swoje doświadczenia z budowaniem lub modernizacją układów wydechowych. Jakie kolektory wydechowe, tłumiki , średnice rur, metody spawania, itp. Myślę że temat przyda się każdemu aby uzupełnić wiedzę. Pozdrawiam i proszę o pomoc.
Avatar użytkownika
mtey
Touge Drifter
 
Posty: 259
Dołączył(a): 7 sie 2010, o 15:10
Lokalizacja: Starogard Gdański

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez Marcin MPM » 1 sie 2011, o 01:55

Witam! Przetestowałem różne warianty układów wydechowych w e30, e34 oraz e36 i e46 pod względem głośności, wydajności, efektywności działania i jedno co powiem jest to jedna z najważniejszych rzeczy w aucie. Jednym głupim zagraniem można poważnie osłabić osiągi swojego auta lub doprowadzić do tego że będzie to pocisk. Przede wszystkim należy sobie postawić pytanie, na jaki silnik będziemy się decydować? jaką mocą dysponować ma nasze auto?oraz do czego właściwie ma być przeznaczone to auto? Słucham i obserwuję niektórych dyletantów, wielkich znawców to mi ręce opadają. Do codziennej jazdy najlepsza jest seria zapewniająca komfort i tu nie warto psuć tego co dobre. Pozbycie się katalizatorów przyspiesza przepływ spalin i sonda daje jasne komunikaty do komputera zwiększające dawkowanie paliwa przy każdym żywszym zrywie auta czy jak kto woli dynamicznej jeździe. Jeśli jeździmy mało nerwowo spalanie jest do przyjęcia i wzrasta niedużo. Ja na co dzień mam grzeczne układy seryjne w swoich e34 i e39 z katalizatorami metalizowanymi ( takie katy są niezniszczalne). Miałem przygotowaną natomiast do kjs-ów e30 i pierwszy układ wyglądał tak na początek barany (oczywiście każdy cylinder ma mieć tą samą długość rury jeśli nie będzie właśnie tak to mamy spadki mocy i mulenie motoru pewne, spaliny muszą pokonać tą samą drogę)zamiast żeliwnych kolektorów (można owinąć bandażami termoizolacyjnymi lub pokryć ceramiką wg uznania) potem wszystko szło jedną rurą dla 4cylindrówki a dwiema dla 6ciocylindrówki w tym drugim wypadku zastosowany został patent typu X-Pipe pozwalający na szybsze usuwanie spalin następnie seria puszka. W obydwu wypadkach nie tworzyły się rezonanse i autem można było swobodnie się poruszać było jednak nieco głośniejsze od wersji z katami, a zarazem żywsze. Dodatkowe zastosowanie filtra otwartego o odpowiednich gabarytach dało dalszą poprawę dynamiki, ale i kolejny wzrost zużycia paliwa. Pamiętajcie szczytem głupoty jest zakładać filtr otwarty zanim nie uporacie się z układem wydechowym bo silnik nie może sobie poradzić z odprowadzeniem dopalonej mieszanki paliwowo powietrznej i pospolicie się dusi przez co spadają osiągi. :rotfl2:Zbyt wielkie przekroje wydechu (średnice) spowodują masakrę w postaci fali stojącej, a finał będzie taki że spaliny nie będą płynąć i wydostawać się na zewnątrz powodując zatory i znów osłabienie motoru. Obecnie w moim e36 mam zastosowany najlepszy setup do sportu wyczynowego wszystko jest z odpowiedniej grubości stali kwasoodpornej począwszy do baranów potem połączenia z dwóch w jedną rurę odpowiedniej średnicy. Całość zwieńczona jest puszką końcową z kwasówki i ryczy niesamowicie jak na 6 cylindrów (wzbudza ogólną grozę u innych kierowców i zdziwienie u przechodniów) Co najlepsze pozbyłem się seryjnej konstrukcji też z kwasówki na której już było nieźle a teraz maszyna wkręca się jeszcze lepiej. Więc jeśli pykasz do pracy w podtlenku lpg tak jak ja na co dzień to nie psuj tego co fabryka obliczyła, zaoszczędzisz czas i pieniądz, lecz jeśli w twym garażu drzemie zadatek na sportowego potwora zrób mu układ racingowy bez kompromisów satysfakcja i ból głowy gwarantowany :drift: Sonda lambda-intrygujące urządzenie zamieniać na szerokopasmową czy nie siać sobie paranoi i zostawić seryjną. Tak oczywiście zostawić seryjną tylko w tej samej odległości od otworów wydechowych z głowicy co oryginalnie jeśli przerabiacie cały układ. Szerokopasmowa tylko do TURBO inaczej jest to zbędny wydatek. Jaka jest różnica między szerokopasmową a normalną? Ta pierwsza jest bardzo precyzyjna i oblicza precyzyjniej wartości co jest wskazane przy turbo. :amen: Jeżeli kogoś oświeciłem swoim wywodem bardzo się cieszę i PAMIĘTAJCIE RZEŹNICY SPECJALIZUJĄ SIĘ W MIĘSIE, WASZ UKŁAD WYDECHOWY NIE MOŻE POSIADAĆ DRUTÓW Z MIGOMATU LUB BYĆ SPAWANY JAK RURA DO ODPROWADZANIA DESZCZÓWKI JEST TO ROBOTA DLA FACHOWCA OBYTEGO W TEMACIE. Gorąco polecam firmę z siemianowic śląskich http://www.mgmotorsport.pl są najlepsi w Polsce z resztą sami zobaczcie co potrafią i jakie auta wyposażają w układy wydechowe oraz doloty powietrza dedykowane, robione indywidualnie pod klienta :rockon:

Jeśli ktoś z was moi drodzy będzie miał jakieś pytania zapraszam, chętnie podzielę się swoimi doświadczeniami oraz doradzę jak ma wyglądać dany układ pod konkretny silnik POZDRAWIAM
Marcin MPM
 

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez Ariel » 1 sie 2011, o 10:03

Kolego Marcin, a mozesz cos doradzic do e30 v8 4.0 ? Jaka dac srednice rur, czy ma byc jedna rura ? jak laczone itp. ?
Avatar użytkownika
Ariel
Touge Drifter
 
Posty: 1085
Dołączył(a): 26 kwi 2010, o 18:23
Lokalizacja: Wodzisław Śl.

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez Emerson1 » 1 sie 2011, o 10:06

Niezły pierwszy post kolego :thumbsup: .Jaki układ wydechowy byś proponował do Bmw S50B32-auto do driftu tylko.Pozdrawiam
Emerson1
Król Ronda
 
Posty: 51
Dołączył(a): 14 lis 2008, o 23:29

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez Misior » 1 sie 2011, o 10:55

Ariel napisał(a):Kolego Marcin, a mozesz cos doradzic do e30 v8 4.0 ? Jaka dac srednice rur, czy ma byc jedna rura ? jak laczone itp. ?

Ja mam u siebie wydech z MG (jeszcze w kawałkach) i jest jedna rura od skrzyni do konca, a mysle ze oni sie znają na rzeczy :grin:
Misior
Touge Drifter
 
Posty: 1112
Dołączył(a): 23 lip 2008, o 13:08

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez Ban0ff » 1 sie 2011, o 14:51

Marcin MPM napisał(a):Sonda lambda-intrygujące urządzenie zamieniać na szerokopasmową czy nie siać sobie paranoi i zostawić seryjną. Tak oczywiście zostawić seryjną tylko w tej samej odległości od otworów wydechowych z głowicy co oryginalnie jeśli przerabiacie cały układ. Szerokopasmowa tylko do TURBO inaczej jest to zbędny wydatek. Jaka jest różnica między szerokopasmową a normalną? Ta pierwsza jest bardzo precyzyjna i oblicza precyzyjniej wartości co jest wskazane przy turbo. :amen:


Niby dlaczego tylko do turbo? Miales kiedys szerokopasmowke?
Seryjne sondy dzialaja w zakresie 0-1V, szerokopasmowka 0-5V, szerokopasmowki stosuje sie do strojenia bo jest duzo dokladniejsza i nie tylko do turbo, silniki wolnossace tez sie stroi pod odpowiednie mody...
Chyba nikt normalny nie kupuje sondy szerokopasmowej i nie wklada do seryjnego silnika, uzywajac jedynie wyjscia 0-1V?
Avatar użytkownika
Ban0ff
Touge Drifter
 
Posty: 399
Dołączył(a): 15 sty 2009, o 17:50
Lokalizacja: Jarosław

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez lokecgb » 3 sie 2011, o 15:30

panowie jedno jest pewne :bmw na seryjnym wydechu i dolocie macie najwieksze szanse uzyskac seryjne parametry . odradzam dziwne zakupy na allegro typu stozek jakis tam i strumienice jakies tam poniewaz z doswiadczenia wiem ze konie uciekaja stadami :D profi= droga zabawa .

osobiscie mam v8 w e36 i org wydech z e32 pozbawiony jedynie katalizatorow . xpipe i cala reszta zostala .
Avatar użytkownika
lokecgb
Touge Drifter
 
Posty: 182
Dołączył(a): 21 lip 2008, o 14:03

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez Jajnik » 3 sie 2011, o 15:51

lokecgb napisał(a):panowie jedno jest pewne :bmw na seryjnym wydechu i dolocie macie najwieksze szanse uzyskac seryjne parametry .


To spójrz na wykres u musk'a, dodatkowe 19KM i 9Nm (potwierdzone hamowaniem)
Avatar użytkownika
Jajnik
DRIFTER
 
Posty: 1107
Dołączył(a): 19 lis 2009, o 20:46
Lokalizacja: Warszawa/Ząbki

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez lokecgb » 3 sie 2011, o 16:53

Jajnik napisał(a):
lokecgb napisał(a):panowie jedno jest pewne :bmw na seryjnym wydechu i dolocie macie najwieksze szanse uzyskac seryjne parametry .


To spójrz na wykres u musk'a, dodatkowe 19KM i 9Nm (potwierdzone hamowaniem)



jak napisalem , nie ma szans na przypadkowy sukces . musk nie zalozyl kolektorow innych bo mu lezaly w kacie w garazu tylko ktos to juz kiedys sprawdzil tak ?? staram sie ostrzec przed zakladaniem gadzetow ktorych sprzedajacy zapewniaja o skutecznosci niekoniecznie potwierdzonej . :)
Avatar użytkownika
lokecgb
Touge Drifter
 
Posty: 182
Dołączył(a): 21 lip 2008, o 14:03

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez ttomek » 7 sie 2011, o 19:07

no właśnie bardzo mnie interesuje wydech w v8

mam u siebie ori m62 wydech i wywalone katy żeby nic sie nie zapaliło, i końcowy tłumik z M3 3,2 l, którego średnica wejścia jest o 2 mm wieksza od ori m62
ogólnie baaardzo cichy samochód ale nie wiem czy jest to dobre rozwiazanie.
no i troche głośniej mógłby gadać, ale nie wiem co z nim zrobić?
pomysł na rozsądne czyt nie kosmicznie drogie, rozwiazanie?

dzięki
Avatar użytkownika
ttomek
DRIFTER
 
Posty: 770
Dołączył(a): 19 sty 2010, o 13:19
Lokalizacja: Kobyłka Warszawa

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez bartpa » 8 sie 2011, o 07:24

Marcin MPM napisał(a):Witam! Przetestowałem różne warianty układów wydechowych w e30, e34 oraz e36 i e46 pod względem głośności, wydajności, efektywności działania i jedno co powiem jest to jedna z najważniejszych rzeczy w aucie. Jednym głupim zagraniem można poważnie osłabić osiągi swojego auta lub doprowadzić do tego że będzie to pocisk. Przede wszystkim należy sobie postawić pytanie, na jaki silnik będziemy się decydować? jaką mocą dysponować ma nasze auto?oraz do czego właściwie ma być przeznaczone to auto? Słucham i obserwuję niektórych dyletantów, wielkich znawców to mi ręce opadają. Do codziennej jazdy najlepsza jest seria zapewniająca komfort i tu nie warto psuć tego co dobre. Pozbycie się katalizatorów przyspiesza przepływ spalin i sonda daje jasne komunikaty do komputera zwiększające dawkowanie paliwa przy każdym żywszym zrywie auta czy jak kto woli dynamicznej jeździe. Jeśli jeździmy mało nerwowo spalanie jest do przyjęcia i wzrasta niedużo. Ja na co dzień mam grzeczne układy seryjne w swoich e34 i e39 z katalizatorami metalizowanymi ( takie katy są niezniszczalne). Miałem przygotowaną natomiast do kjs-ów e30 i pierwszy układ wyglądał tak na początek barany (oczywiście każdy cylinder ma mieć tą samą długość rury jeśli nie będzie właśnie tak to mamy spadki mocy i mulenie motoru pewne, spaliny muszą pokonać tą samą drogę)zamiast żeliwnych kolektorów (można owinąć bandażami termoizolacyjnymi lub pokryć ceramiką wg uznania) potem wszystko szło jedną rurą dla 4cylindrówki a dwiema dla 6ciocylindrówki w tym drugim wypadku zastosowany został patent typu X-Pipe pozwalający na szybsze usuwanie spalin następnie seria puszka. W obydwu wypadkach nie tworzyły się rezonanse i autem można było swobodnie się poruszać było jednak nieco głośniejsze od wersji z katami, a zarazem żywsze. Dodatkowe zastosowanie filtra otwartego o odpowiednich gabarytach dało dalszą poprawę dynamiki, ale i kolejny wzrost zużycia paliwa. Pamiętajcie szczytem głupoty jest zakładać filtr otwarty zanim nie uporacie się z układem wydechowym bo silnik nie może sobie poradzić z odprowadzeniem dopalonej mieszanki paliwowo powietrznej i pospolicie się dusi przez co spadają osiągi. :rotfl2:Zbyt wielkie przekroje wydechu (średnice) spowodują masakrę w postaci fali stojącej, a finał będzie taki że spaliny nie będą płynąć i wydostawać się na zewnątrz powodując zatory i znów osłabienie motoru. Obecnie w moim e36 mam zastosowany najlepszy setup do sportu wyczynowego wszystko jest z odpowiedniej grubości stali kwasoodpornej począwszy do baranów potem połączenia z dwóch w jedną rurę odpowiedniej średnicy. Całość zwieńczona jest puszką końcową z kwasówki i ryczy niesamowicie jak na 6 cylindrów (wzbudza ogólną grozę u innych kierowców i zdziwienie u przechodniów) Co najlepsze pozbyłem się seryjnej konstrukcji też z kwasówki na której już było nieźle a teraz maszyna wkręca się jeszcze lepiej. Więc jeśli pykasz do pracy w podtlenku lpg tak jak ja na co dzień to nie psuj tego co fabryka obliczyła, zaoszczędzisz czas i pieniądz, lecz jeśli w twym garażu drzemie zadatek na sportowego potwora zrób mu układ racingowy bez kompromisów satysfakcja i ból głowy gwarantowany :drift: Sonda lambda-intrygujące urządzenie zamieniać na szerokopasmową czy nie siać sobie paranoi i zostawić seryjną. Tak oczywiście zostawić seryjną tylko w tej samej odległości od otworów wydechowych z głowicy co oryginalnie jeśli przerabiacie cały układ. Szerokopasmowa tylko do TURBO inaczej jest to zbędny wydatek. Jaka jest różnica między szerokopasmową a normalną? Ta pierwsza jest bardzo precyzyjna i oblicza precyzyjniej wartości co jest wskazane przy turbo. :amen: Jeżeli kogoś oświeciłem swoim wywodem bardzo się cieszę i PAMIĘTAJCIE RZEŹNICY SPECJALIZUJĄ SIĘ W MIĘSIE, WASZ UKŁAD WYDECHOWY NIE MOŻE POSIADAĆ DRUTÓW Z MIGOMATU LUB BYĆ SPAWANY JAK RURA DO ODPROWADZANIA DESZCZÓWKI JEST TO ROBOTA DLA FACHOWCA OBYTEGO W TEMACIE. Gorąco polecam firmę z siemianowic śląskich http://www.mgmotorsport.pl są najlepsi w Polsce z resztą sami zobaczcie co potrafią i jakie auta wyposażają w układy wydechowe oraz doloty powietrza dedykowane, robione indywidualnie pod klienta :rockon:

Jeśli ktoś z was moi drodzy będzie miał jakieś pytania zapraszam, chętnie podzielę się swoimi doświadczeniami oraz doradzę jak ma wyglądać dany układ pod konkretny silnik POZDRAWIAM


ale belkot masakra :banghead:
Avatar użytkownika
bartpa
DRIFTER
 
Posty: 142
Dołączył(a): 21 lut 2008, o 18:30
Lokalizacja: prawie oswiecim

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez Żołnierz » 9 sie 2011, o 17:01

Bartpa, może rozwiniesz i opowiesz nam dlaczego to jest bełkot?
Avatar użytkownika
Żołnierz
Touge Drifter
 
Posty: 1022
Dołączył(a): 7 lut 2009, o 12:47
Lokalizacja: Żory

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez MasterTM » 10 lis 2011, o 19:49

Odświeżę temacik. Skoro mowa o układach wydechowych, powiedzcie, gdzie tanio kupić rury z kwasówki?
Avatar użytkownika
MasterTM
Touge Drifter
 
Posty: 699
Dołączył(a): 21 lis 2009, o 22:11
Lokalizacja: Józefów k/Otwocka

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez Marcin_drift » 11 lis 2011, o 14:02

W kwestii budowy układu wydechowego, polecam jako źródło wiedzy podstawowej tą stronkę:
http://web.me.com/grzegorzgrabowski/Wit ... uczek.html

Jako ciekawostkę odsyłam też do mojego tematu na forum Celica. Opisuję tam co prawda auto przednionapędowe, jednak konstrukcja wydechu dla silnika rzędowego jest podobna, zależy bardziej od przeznaczenia auta niż osi napędowej.
W aucie pozostawiony został seryjny kolektor wydechowy czterorurowy i Y-pipe, a za tym założona rura kwasówka 2 i 1/4 cala, tłumik środkowy zamiast katalizatora i tłumik końcowy. Mod dał 15KM i 14Nm potwierdzone na hamowni.

http://www.celica-club.org.pl/viewtopic ... c&start=20

Wydech opisany jest w poście z 19 września 2011.
Ostatnio edytowano 11 lis 2011, o 14:25 przez Marcin_drift, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Marcin_drift
Clutch Burner
 
Posty: 46
Dołączył(a): 1 lis 2011, o 21:44
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wszystko o budowie układów wydechowych , porady ,opine

Postprzez Darek DTS » 12 lis 2011, o 21:25

Jakies doświadczenie tez już mam.
Miałem Honde CRX 1.6 Vtec , fabryka dała 150KM i 144NM , po tym jak zmieniłem wydech na przelot od początku do końca 2,25' , zmieniłem dolot i założyłem stożkowy filtr powietrza. Na hamowni wyszło 169KM i 153NM. Zatem w tym przypadku warto robic większą średnicę rur i zakładać filtr stożkowy oczywiście odgrodzony od ciepła w komorze silnika.
Teraz mam e30 z silnikiem m30B35 i już 3 wydech.
Kupiłem ją z przelotowym układem i końcowym seryjnym od e39 , ale był cichy i strasznie ciężki więc zacząłem kombinować.
Na początek próba obalenia mitu że rzędowe 6 nie lubi całkowitego przelotu , mit wydaje sie prawdziwy choć nie sprawdziłem tego na hamowni.
Próby dokonywałem ustawiając się z kolega na 400m z którym stawałem wcześniej na wspomnianym końcowym od e39 , wyszło na minus dla przelotu.
Potem kupiłem rozsławiony G-Power , gówno za kupę kasy które nie brzmi i nie daje przyrotu bo to juz sprawdziłem na hamowni.
1.silnik seria na wydechu przelotowym z końcowym seryjnym e39. - 208KM , 269NM wykres > http://img716.imageshack.us/i/dsc00273es.jpg/
2.planowana głowica silnika (niżej o 0,8mm) , tłumik G-Power,filtr stożkowy,chip -225KM ,288NM > http://img217.imageshack.us/img217/5729 ... 0ck.th.jpg
3. I ostatni opcja , to co w pkt.2 z tłumikiem końcowym seryjnym od e30 325i - 233KM, 293NM > http://img192.imageshack.us/i/dsc00447c.jpg/
Jak sie dobrze przyjrzeć , przebieg mocy i momentu obrotowego jest dużo lepszy teoretycznie , choć niektórzy mają pewne zastrzeżenia.
W praktyce auta jezdzi mi bardzo dobrze z dyfrem 4,27 i puki co na brak mocy nie narzekam.
Zamierzam jednak zmieniać wydech bo dla mnie za cicho jest i pewnie sprawdzę to na hamowni więc kiedyś jeszcze się odezwę w tym temacie ;)
Ostatnio edytowano 27 lis 2011, o 15:59 przez Darek DTS, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Darek DTS
Touge Drifter
 
Posty: 559
Dołączył(a): 27 cze 2010, o 21:44
Lokalizacja: DriftTeamSłupsk

Następna strona

Powrót do Silniki i układ napędowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości